NRK Meny
Normal

– Responsen på annonsen har vært enorm

Over 20.000 har så langt vært innom fiskestang-annonsen til Torgeir Nilsen fra Engeløya.

Slik ser annonsen ut

KREATIV: – Jeg forutsetter at fiskestangen kjøpes av en person som elsker å fiske, og som setter pris på naturopplevelser, skriver Nilsen i annonsen.

Foto: Skjermdump

Torgeir Nilsen

Torgeir Nilsen fra Engeløya i Steigen.

Foto: Privat

Under tittelen «Dødens tjener kan bli din» forsøker Torgeir Nilsen fra Engeløya i Steigen å selge sin trofaste kompanjong over flere år – nemlig fiskestanga si, på det som må sies å være en heller kreativ måte.

Annonsen er nemlig skrevet i dikt-form, og har i tillegg en del bilder som har fanget manges oppmerksomhet. Nilsen forteller om en enorm respons siden annonsen ble lagt ut før helgen. Hele 20.000 har vært innom og lest teksten så langt, forteller han til NRK.

– I tillegg har jeg fått flere titalls henvendelser på e-post. De fleste synes annonsen er morsom, og har kommet med en del humoristiske svar, sier Nilsen, og legger til at stanga enda ikke er solgt.

  • Les hele annonseteksten i faktaboksen til høyre.

– Selges med tungt hjerte

Torgeir Nilsen med fiskestanga

Her ser vi stanga i aksjon.

Foto: Privat

Fiskestanga har han hatt i flere år, og det er ikke med lett hjerte han nå selger den for 600 kroner.

– Som jeg skriver i teksten, så selges den med tungt hjerte. Jeg har nettopp vært å testet den, og dette er en veldig god stang å fiske skrei med, sier Nilsen.

Grunnen til at stanga selges, er at Nilsen skal investere i nye fiskeredskaper, forklarer han.

– Hvordan kom du på ideen?

– Det var en bekjent som kom opp med ideen, og vedkommende har i stor grad hjulpet meg med å utforme teksten, sier Nilsen, som ikke vil gå nærmere inn på hvem han har fått hjelp av.

– Kreativ

Lene Kallum i Finn

PR- og informasjonssjef Lene Kallum i Finn.

Foto: Finn.no

PR- og informasjonssjef Lene Kallum i Finn synes annonsen er veldig original, og at den er et eksempel på at det kan være lurt å være kreativ med tekst og bilder ved utformingen av annonser.

– Vi har sett flere eksempler tidligere på at det kan være lurt å være kreativ, og gjerne bruke humor. Da får man mange flere treff, og gjenstanden blir solgt raskere.

Hun mener det er smart å bruke historiefortelling som virkemiddel, og påpeker at man ikke trenger å være tekstforfatter for å lage en annonse som tiltrekker seg oppmerksomhet.

– Annonsene til Torgeir gjenspeiler for øvrig befolkningen, på mange måter. Han har både vanlige og uvanlige annonser, avslutter hun.