Med storslagne bilder av både nordlys, fiske, fjell og sjø over en 12 sider lang reportasje, er det duket for dyptgående vinterlesning for reiselivsinteresserte over hele verden neste måned.
Med 50.000 månedlige lesere bare i Storbritannia, regnes Lonely Planet av mange som et av verdens viktigste reiselivsmagasiner. Og da er det stas å bli omtalt på denne måten, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.
– En såpass omfattende reportasje fra Nord-Norge, er helt klart av stor verdi for reiselivet, sier Tuftin til NRK.
– Mange blir overrasket
Bakgrunnen for reportasjen er en pressetur som ble arrangert i februar, hvor blant annet Innovasjon Norge og Nord-Norsk Reiseliv var arrangør.
Tuftin forteller at de arrangerer slike presseturer jevnlig. Men det er nok ikke hver gang de ser et slikt resultat.
– Vi har ingen redaksjonell innvirkning på hva journalistene skriver, bemerker han.
Han forteller at det i hovedsak skrives mye positivt om Norge og Nord-Norge i internasjonale medier.
– Det er nok flere ting som spiller inn, men Norge er kjent i utlandet og de fleste vet sånn cirka hvor på kartet vi ligger. Når de kommer og får se og oppleve naturen, kulturen, menneskene, maten, så er det likevel mange som blir overrasket – i positiv forstand.
- Les:
– Utrolig
Hva reportasjen er verdt i kroner og øre, kan ikke Tuftin på stående fot si noe konkret om. Han bemerker at en ting er reklameverdien, en annen at redaksjonelt stoff generelt har større troverdighet hos folk enn vanlig reklame.
Reiselivssjef Elisabeth Dreyer i Destinasjon Lofoten drister seg til å antyde millioner.
– Uvurderlig. Særlig fantastisk er det at vi får dette vinterfokuset. Lofoten har i økende grad befestet seg som en vinterdestinasjon.
Hun forteller at det ikke er første gang de har blitt lagt merke til av Lonely Planet. Regionen har tidligere nådd høyt opp på ulike kåringer, blant annet av leserne.
– Det er utrolig hva vi klarer å få til i dette øyriket. I Tromsø har de infrastruktur på plass som gjør at gjestene nærmest kan fly direkte inn i opplevelsen, det har ikke vi. Likevel ser vi at turistene finner fram fra alle verdens hjørner, sier Dreyer.