Hopp til innhold

– Reklame som kan være verdt millioner

I januar omtales Lofoten over hele 12 sider i Lonely Planet – et av verdens viktigste reisemagasiner.

The Glow of an Arctic Dawn...at Noon

Journalistene i Lonely Planet ønsket opprinnelig å lage en nordlysartikkel, samt å følge skreien i februar. Reportasjeteamet tilbrakte en uke i Lofoten og været var stort sett dårlig hver eneste dag. Likevel fikk de nok bilder til å kunne dekke 12 sider. Her fra Hamnøya-siden av broen mellom Hamnøya og Toppøya på E10.

Foto: Kristin Repsher

Per-Arne Tuftin

Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Foto: Innovasjon Norge

Med storslagne bilder av både nordlys, fiske, fjell og sjø over en 12 sider lang reportasje, er det duket for dyptgående vinterlesning for reiselivsinteresserte over hele verden neste måned.

Med 50.000 månedlige lesere bare i Storbritannia, regnes Lonely Planet av mange som et av verdens viktigste reiselivsmagasiner. Og da er det stas å bli omtalt på denne måten, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

– En såpass omfattende reportasje fra Nord-Norge, er helt klart av stor verdi for reiselivet, sier Tuftin til NRK.

– Mange blir overrasket

Bakgrunnen for reportasjen er en pressetur som ble arrangert i februar, hvor blant annet Innovasjon Norge og Nord-Norsk Reiseliv var arrangør.

Cover på Lonely Planet, januar 2016

Coveret på Lonely Planet, januar 2016, hvor magasinets Justin Foulkes har besøkt Lofoten.

Foto: Lonely Planet / Stian Klo

Tuftin forteller at de arrangerer slike presseturer jevnlig. Men det er nok ikke hver gang de ser et slikt resultat.

– Vi har ingen redaksjonell innvirkning på hva journalistene skriver, bemerker han.

Han forteller at det i hovedsak skrives mye positivt om Norge og Nord-Norge i internasjonale medier.

– Det er nok flere ting som spiller inn, men Norge er kjent i utlandet og de fleste vet sånn cirka hvor på kartet vi ligger. Når de kommer og får se og oppleve naturen, kulturen, menneskene, maten, så er det likevel mange som blir overrasket – i positiv forstand.

– Utrolig

Elisabeth Dreyer, reiselivssjef i Lofoten

Elisabeth Dreyer, reiselivssjef i Lofoten.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

Hva reportasjen er verdt i kroner og øre, kan ikke Tuftin på stående fot si noe konkret om. Han bemerker at en ting er reklameverdien, en annen at redaksjonelt stoff generelt har større troverdighet hos folk enn vanlig reklame.

Reiselivssjef Elisabeth Dreyer i Destinasjon Lofoten drister seg til å antyde millioner.

– Uvurderlig. Særlig fantastisk er det at vi får dette vinterfokuset. Lofoten har i økende grad befestet seg som en vinterdestinasjon.

Hun forteller at det ikke er første gang de har blitt lagt merke til av Lonely Planet. Regionen har tidligere nådd høyt opp på ulike kåringer, blant annet av leserne.

– Det er utrolig hva vi klarer å få til i dette øyriket. I Tromsø har de infrastruktur på plass som gjør at gjestene nærmest kan fly direkte inn i opplevelsen, det har ikke vi. Likevel ser vi at turistene finner fram fra alle verdens hjørner, sier Dreyer.