– Fly er for mange i Norge som et kollektivtilbud å regne.
Allan Ellingsen kommer like før jul med en nyhet til flyselskapene.
Ellingsen er statssekretær i Samferdselsdepartementet og er opptatt av å lette avgiftstrykket.
Ifølge han betyr endringene de nå gjør et avgiftslette på rundt 40 millioner kroner for Widerøe.
– Vi endrer de avgiftene Avinor tar, til å tilgodese de lette flyene. Det vil i hovedsak si de som flyr på kortbanenettet. Dette gjør vi for å styrke grunnlaget for de aktørene som driver i distriktene, sier Ellingsen.
Samtidig får SAS og Norwegian en økning på henholdsvis 17 og 15 millioner kroner, opplyser stortingsrepresentant Jonny Finstad (H).
– Nordover er kortbanenettet en viktig del av kollektivtilbudet. Disse endringene vil slå positivt ut for selskapene og for passasjerene, sier Finstad, som sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen.
Han forklarer endringene slik:
Gjelder fra neste år
Det har vært høringsrunder på dette.
Her har det også kommet andre innspill fra norske flyselskap.
Innspillene vil departementet vurdere i lys av de erfaringene denne avgiftsendringa medfører, opplyser samferdselsminister Jon Georg Dale i en pressemelding.
Allan Ellingsen håper endringene vil gjøre det enklere å for eksempel starte nye rutetilbud i distriktene.
– Hva med klimaperspektivet?
– Å fly handler om å skape verdier og bosetting i hele landet. Vi ser også at luftfarten vil bli mer miljøvennlig i fremtiden.
Widerøe fornøyd
Widerøe har tidligere klaget på kraftige avgiftsøkninger i luftfarten.
– Dette er en kjærkommen lettelse i noen av avgiftene selv om den totale avgiftsbelastningen fortsatt vil være vesentlig høyere enn den var for få år siden, sier toppsjef Stein Nilsen i Widerøe.
Foto: Einar AslaksenI fjor hevdet selskapet at avgiftene ville tvinge dem til å legge ned flere avganger.
Stein Nilsen i Widerøe er glad for regjeringens avgiftskutt. Han er direktør i selskapet.
– Etter mange år med kraftige økninger i avgiftene for små fly på korte strekninger er vi veldig glad for beslutningen fra Samferdselsdepartementet, sier han til NRK.
Han mener tiltaket er helt nødvendig for å kunne opprettholde mange av distriktsrutene.
– Dette er et viktig steg i riktig retning. Ikke bare for Widerøe, men for alle selskaper som flyr med mindre fly på utsatte strekninger i Norge.
Widerøe håper at dette kan være starten på en politisk diskusjon om veien videre for den viktige kollektivtrafikken med fly i distriktene som kortbanenettet er.
– Etter mange år med store avgiftsøkninger er vi glad for at samferdselsministeren tar et initiativ til å lette situasjonen for den viktige kollektivtrafikken med fly i distriktene, sier Nilsen.
Stortingsrepresentant Jonny Finstad (H) fra Nordland er medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen.
Foto: Torbjørn Brovold / NRK