Hopp til innhold

– Nye milliardhelikoptre en politisk skandale

– De nye kystvakthelikoptrene er en politisk fiasko. Jeg håper Riksrevisjonen vil ta et dypdykk i denne saken, sier stortingsrepresentant og medlem i Justiskomiteen, Jan Arild Ellingsen (Frp).

NH90

Forsvarets nye NH90-helikoptre har kostet flere milliarder kroner. Her er et NH90 avbildet sammen med KV «Svalbard» under en demonstrasjon i Ålesund.

Foto: Torgeir Haugaard / Forsvarets mediesenter

16 år etter 14 NH90 først ble bestilt, er helikoptrene fortsatt ikke operative. Ifølge avisa Kyst og Fjord tåler ikke helikoptrene som skal bistå Kystvakta langs norskekysten å stå på dekk når det er dårlig vær.

Stortingsrepresentant Jan Arild Ellingsen i Fremskrittspartiet mener den nye informasjonen er nok et bevis på at Forsvarsdepartementet har sviktet på et svært viktig område.

Jan Arild Ellingsen (Frp)

– Ingen vet hvor mye av skattebetalernes penger som er gått med her. Det bør få konsekvenser, mener Jan Arild Ellingsen.

Foto: David Vojislav Krekling / NRK

– Dette er en politisk skandale. Atter er en gang hører vi om svikt på viktige områder hvor helikoptrene skal gjøre en jobb. Det er totalt uholdbart.

I 2001 bestilte det norske Forsvaret 14 NH-90 helikoptre. Seks til de nye fregattene til Sjøforsvaret, og åtte som skulle erstatte Kystvaktas gamle Lynx-helikoptre.

Alle skulle være på plass innen 2008. Men sen og mangelfull leveranse fra fabrikken samt innkjøringsproblemer har blitt en gjenganger for Luftforsvaret.

– Kunne vært unngått

Ellingsen mener konsekvensene vi nå ser kunne vært unngått.

– Det vi ser her er unnfallenhet fra norsk side. Man har latt leverandøren slippe unna med det. En privat bedrift som Statoil, som er storforbruker av helikoptertjenester, ville aldri i livet ha godtatt noe liknende, mener Ellingsen.

Vurderte å si opp kontrakt

NH-90 produseres av NHIndustries, et konsortium der Nato-landene Tyskland, Frankrike, Italia og Spania har eierinteresser.

Men årelange forsinkelser og problemer hos produsenten NHIndustries har skapt stor irritasjon i flere land. Danskene hoppet av NH90-sirkuset og valgte et amerikansk helikopter.

Norge har også vurdert å bryte kontrakten. Daværende forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen sa til Aftenposten i 2013 at den prekære situasjonen da Kystvakten ble stående uten helikoptre, talte imot. Da var Kystvaktens Lynx-helikoptre gått ut på dato etter 30 års tjeneste.

– Tidkrevende

Kystvaktas NH90-helikopter

I alt 14 NH90 helikoptre skulle vært levert til Forsvaret for seks år siden. Så langt er seks helikoptre, men i en foreløpig versjon, levert. Her fra basen på Haakonsvern.

Foto: Arild Moe / NRK

De foreløpig seks helikoptrene Norge har mottatt er en midlertidig versjon, og Forsvaret jobber med å løse utfordringen. Forsvarsdepartementet innrømmer at vedlikeholdet av disse er mer tidkrevende enn man forutså da kjøpet ble gjort i 2001.

I en e-post til NRK skriver Forsvarsdepartementet at de sammen med Forsvarsmateriell samarbeider for å forbedre vedlikeholdskapasiteten.

Utfordringene har ført til lavere flytimeproduksjon i 2016 enn det Forsvaret hadde behov for til opptrening, integrasjonstester på fartøy, og til operative leveranser.

Med økt flytimeproduksjon kan også tempoet i integrasjonsarbeidet på kystvaktfartøy og fregatter økes. Operasjoner fra KV «Senja» ble startet i mai 2016, men det er noen operative begrensninger som vil bli løst med økt trening. Arbeidet med å ferdigstille KV «Nordkapp» for helikopteroperasjoner med NH90 pågår for fullt, skriver Forsvarsdepartementet.

Håper på Riksrevisjonen

Ellingsen mener dette ikke er godt nok. Han mener Forsvarsdepartementet må svare på hva som gikk galt.

– Jeg håper Riksrevisjonen en dag tar et dypdykk i denne saken. Her ligger det mye rart begravd som vi trenger å få fram i dagslys.

Dersom det kan dokumenteres at det er holdt tilbake opplysninger, mener jeg at det vil være direkte unnfallende å la de ansvarlige slippe unna. Helikoptrene er betalt av norske skattebetalere, og de har krav på å få vite hva som egentlig har skjedd, sier Jan Arild Ellingsen.