NRK Meny
Normal

– Nå kan man endelig kjøre trygt her

Vogntogsjåfør Tor Richard Eriksen og brøytebilsjåfør Kjell Hansen berget seg med et nødskrik da de ble truffet av et stort snøskred på E10 i Lofoten i 2007. Nå er veien rassikret for flere hundre millioner kroner.

Vogntogsjåfør Tor Richard Eriksen og brøytebilsjåfør Kjell Hansen slapp fra det med skrekken da de ble truffet av et stort snøskred på E10 i Lofoten i 2007. Nå er veien rassikret for flere hundre millioner kroner.

MILLIONER: Totalt fire og en halv kilometer vei er sikret på stekninga fra Solbjørnneset til Hamnøya i Lofoten. Den nye veistrekningen har kostet over 800 millioner kroner. Her klipper Tor Richard Eriksen og Kjell Hansen snora fredag.

Tor Richard Eriksen

Tor Richard Eriksen husker godt den skjebnesvangre vinterdagen da han berget seg fra snøras med et nødskrik.

Foto: John Inge Johansen / NRK

Det er en vinterdag tidlig i mars i 2007. Vogntogsjåfør Tor Richard Eriksen kjører på E10 gjennom Fjøsdalen. På veien foran han har det gått et snøras, og han blir stående fast.

Brøytebilsjåfør Kjell Hansen kommer til unnsetning. Men idet brøytebilen er i ferd med å dra Eriksen ut av snømassene, kommer et nytt snøskred mot dem.

– Raset kom idet jeg var på tur inn i bilen. Jeg så ingen annen utvei enn å springe bakover så langt jeg kom. Jeg så ingenting, bare snø. Inne i det infernoet der, var jeg sikker på at jeg var ferdig, og at jeg ikke ville komme meg ut derifra, sa Tor Richard Eriksen den gang.

Torbjørn Naimak, regionvegsjef i Statens vegvesen

– Vi har hatt en del uhell. Heldigvis har det til syvende og sist gått bra, sier Torbjørn Naimak i Statens vegvesen.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

Både han og brøytebilsjåfør Kjell Hansen berget seg med et nødskrik. Nå går de, og alle andre yrkessjåfører som ferdes på veiene i Lofoten, en tryggere tid i møte, etter at Statens vegvesen nå har fullført et omfattende rassikringsarbeid på den aktuelle veistrekninga.

– Nå kan man endelig kjøre trygt og slippe å se opp i fjellet når man kjører, sier Eriksen i dag, som sammen med Hansen klippet snora under den høytidelige åpningen av veien fredag.

Også regionveisjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen var tilstede for å markere begivenheten.

– Vi har hatt en del uhell. Heldigvis har det til syvende og sist gått bra, og det er nesten et under så mye som det har rast i disse områdene.

Ivaretar utsikten

E10 Lofoten

RASSIKRET: De fire rasoverbyggene har en total lengde på 960 meter.

Foto: John Inge Johansen

Det er to år siden Statens vegvesen begynte arbeidet med å lage helt spesielle rasoverbygg på veistrekningen. De spesielle overbyggene skal ikke bare ivareta trafikksikkerheten, men er også designet med tanke på opplevelse.

For mens en ingeniør kanskje ville vurdert å legge hele strekninga i tunell, ble det i dette prosjektet bygget helt spesielle rasoverbygg, med en glassplate på utsiden. Dette for å bevare den fantastiske utsikten.

De fire rasoverbyggene har en total lengde på 960 meter. Tanken er at ras som kommer inn over rasoverbygget skal bli ledet ut i havet. Maskinene som har støpt taket er laget i Polen og montert på anleggsplassen.

Totalt fire og en halv kilometer vei er sikret på stekninga fra Solbjørnneset til Hamnøya i Lofoten. Den nye veistrekningen har kostet over 800 millioner kroner.

– Et signalanlegg

Brøytebilsjåfør Kjell Hansen

Brøytebilsjåfør Kjell Hansen er fornøyd med det arbeidet som er utført, og ser fram til en tryggere hverdag.

Foto: John Inge Johansen / NRK

Veistrekningen har tidligere blitt omtalt som en av Lofotens mest rasutsatte.

Brøytebilsjåfør Kjell Hansen er fornøyd med det arbeidet som er utført, og ser fram til en tryggere hverdag.

– Det er et meget bra og solid arbeid som er gjort. Jeg vil si det er et signalanlegg for Lofoten.

Prosjektleder Jann Eliassen i Statens vegvesen er enig.

– Nå håper vi at veien har blitt mye tryggere, sier han.

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
Nyhetsreportasje fra NRK.
Hver dag havner store mengder med dårlig renset kloakk rett ut i fjordene våre. En rekke store norske kommuner bryter nemlig rensekravene viser NRKs kartlegging.