I statsbudsjettet for neste år foreslår regjeringen at momsen på flyreiser øker fra åtte til ti prosent. De som vil merke dette best er passasjerene.
– Dette er dårlig nytt for privatreisende, og vil gi høyere billettpriser og et dårligere tilbud. Særlig i Nord-Norge og ellers i distriktene, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe, i NHO Luftfart.
– Hvor mye dyrere blir det?
– Det er vanskelig å si. Men totalt tilsvarer det en kostnadsøkning for næringen på 250 millioner kroner, så det er klart at det vil merkes godt. Momsen slår rett ut på flyprisen, sier Lothe til NRK.
- Les også:
Han tror det vil bli vanskelig for flyselskapene å kompensere for momsøkningen, siden de allerede er i en tøff konkurranse.
– Feil medisin
NHO Luftfart reagerer på at forslaget kommer på toppen av andre store avgiftsøkninger de siste årene.
– Dette er feil medisin i en situasjon der norsk næringsliv skal omstille seg til en ny virkelighet. Den samlede avgiftsøkningen for luftfarten nærmer seg 800 millioner kroner på to år.
– Luftfarten er avgjørende for hele næringslivet og er en nøkkelfaktor når nye investeringer skal besluttes, sier Lothe.
Mer effektiv luftfart
I en pressemelding fra Samferdselsdepartementet står det ikke noe om forslaget om økt moms på flyreiser. Men det står at regjeringen vil bruke 1,05 milliarder kroner til luftfartsformål, som er en økning på drøyt 50 millioner sammenlignet med 2015.
– Et effektivt og trygt flytilbud er en sentral del av landets infrastruktur, og er viktig for næringslivet og innbyggerne. I statsbudsjettet legger regjeringen til rette for en enklere, god og mer effektiv luftfart, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i pressemeldingen.
- Les også:
66,4 millioner kroner går til kjøp av flytransport i distriktene. 28,5 millioner er foreslått til ny tilskuddsordning for ikke-statlige flyplasser. 194,5 millioner er foreslått til Luftfartstilsynet og 63,5 millioner til Statens havarikommisjon for transport.
– Ei melkeku
I arbeidstakerorganisasjonen Parat reagerer de også på momsøkningen på flyreiser.
– Luftfart er en bransje som i årevis har følt seg som en melkeku i norsk og internasjonalt avgiftssystem. Norsk luftfart bidrar med 60.000 arbeidsplasser i Norge, sier Parats nestleder, Vegard Einan, til Aftenposten.
– Flyselskapene pålegges økte kostnader og ekstra avgifter. Slik kan det ikke fortsette om Norge også fremover skal ha et godt rutetilbud, sier Einan til avisen.