Hopp til innhold

– Matvaregigantene stikker kjepper i hjulene for kortreist fisk

Lofottorsk reiser 250 mil på norske veier før den når butikkene i nord. – De store matkjedene og forbrukerne selv sitter med nøkkelen, sier forsker.

Fersk fisk fra Lofoten blir sendt 120 mil til Oslo for pakking, før den blir fraktet 120 mil tilbake til Lofoten igjen for salg i ferskdisk.

PÅ LANGTUR: Fersk fisk som fanges i Nord-Norge og Vestlandet kysten sendes til Oslo hvor den produseres og pakkes. Deretter sendes fisken tilbake til Nord-Norge i skålpakker og havner i butikkene som fersk fisk.

Det er ikke bare spansk «eksosskinke» som har vært på langtur før den når forbrukerne. Fersk fisk som fanges i Nord-Norge og Vestlandet kysten sendes til Oslo hvor den produseres og pakkes. Deretter sendes fisken tilbake til Nord-Norge i skålpakker og havner i butikkene som fersk fisk.

Forsker Erlend Bullvåg ved Handelshøgskolen i Bodø sier at nordnorske produsenter har en lang vei å gå før de kan bli storprodusenter av videreforedlet fisk.

Erlend Bullvåg

Førsteamanuensis Erlend Bullvåg ved Siviløkonomutdanninga i Bodø mener transportbehovet til matvarekjedene definerer hvor mye fisk en kan produsere lokalt i nord.

Foto: Ola Hellnes / NRK

– Alle produkter som skal inn i dagligvarebransjen må passe inn i logistikksystemet til Rema, Rimi og Coop. Produkter som ikke gjør det, vil ikke finne veien inn i hyllene. De som får plass, har de kostnadsmessige beste løsningene, sier Bullvåg til NRK.no.

– Butikkene bestemmer

Prisen du og jeg betaler i butikken bestemmes av en rekke faktorer. Ikke bare fangstleddet og bearbeidingsleddet, men transport og det markedssystemet som butikkene har.

– Butikkjedene bestemmer hva de har lyst å betale for fisken. Kvalitet er sannsynligvis sekundært. Målet er at produktet skal ha så langt liv i hyllene som mulig, sier Bullvåg.

Og matvaregigantenes krav til lokale produsenter er ikke lett å etterkomme for fiskebedrifter, som er sesongavhengige.

– De må kunne levere fersk fisk hele året, og ha stabil tilgang på arbeidskraft. I tillegg må de kunne levere store mengder fisk. Sist, men ikke minst må de lage fiskeprodukter som passer inn i de store markedene i sør.

– Transport, logistikk og pris

Erlend Bullvåg mener transportbehovet til matvarekjedene definerer hvor mye fisk en kan produsere lokalt i nord.

– Dagens situasjon hvor fersk fisk fra Nord-Norge og Vestlandet blir sendt til Oslo for pakking, før den blir fraktet tilbake igjen for salg i ferskvaredisken, er gunstig for matvarekjedene. Bilene går sørover med fisk og kommer nordover igjen med andre varer. Det er god balanse i distribusjonssystemene, og er dermed attraktivt.

Forbrukermakt

Erlend Bullvåg sier forbrukerne også kan påvirke disse prosessene. Men han ser ikke for seg at dette skjer i nær framtid.

– Da må vi begynne å opptre svært annerledes enn vi gjør i dag. Som kunder er vi veldig opptatt av pris og mindre hvor varen kommer fra. Det viser handlemønstret vårt, både i butikken og når vi handler på nettet. Vi kan endre dette mønstret ved å vise at vi er villig til å betale litt mer for lokale produkter.

Denne laksen kommer sannsynligvis fra Møre-kysten

Både laks og hvitfisk reiser hundrevis av mil fra Nord-Norge og Vestlandet for å pakkes i Oslo.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK
Fiskeriminister Lisbeth Berg Hansen

Lisbeth Berg-Hansen mener det er fullt mulig å videreforedle mer fisk lokalt. – Det gir arbeidsplasser, verdiskapning og et positivt bidrag til klima.

Foto: Arild Pettersen

Dersom forbrukeren sier at de vil ha kortreist mat, vil det føre til at dagligvarekjedene endrer sine systemer for å få plass til denne maten.

– Det skjer sakte med sikkert, men andelen av kortreist mat på våre middagsbord er fortsatt svært lav, legger han til.

– Må reguleringer til

Det er uenighet blant ekspertene om hvordan sjømatnæringen i Nord-Norge skal klare å videreforedle mer fisk lokalt. Fiskeriminister Elisabeth Aspaker tror tiden er forbi hvor Staten kan dirigere hvor disse næringsaktørene skal etablere sin virksomheter.

Stortingsrepresentant og tidligere fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) vil ta politiske virkemidler i bruk for å tvinge matvaregigantene til å selge mer kortreist mat.

– Vi har mange gode eksempler på bedrifter som får det til, som Lofotprodukter i Lofoten. Vi må se nærmere på hvordan disse klarer å bearbeide lokalt og samtidig får lønnsomhet.

I tillegg mener hun politikerne må fortelle aktørene hvordan dette bør foregå.

– Skal man lykkes må vi være villig til å se på alt fra regulering av torskefisket til hvordan den skal komme i land. Her må vi bruke alle midler, mener den tidligere fiskeriministeren.

– Feil klimamessig

Hun er mer optimistisk enn forsker Erlend Bullvåg når det gjelder bevisste forbrukere.

– Forbrukerne krever at den maten vi spiser skal bidra positivt i forhold til klima. Vi må gjøre alt vi kan for at maten vi spiser skal bli så kortreist som mulig. Hvis det er noen i verden som bør være de fremste til å ta vare denne kvalitetsfisken, så er det fiskeindustrien i Nord-Norge, sier Lisbeth Berg-Hansen.

Fisken reiser 250 før den havner i butikkhyllene

TUR/RETUR: Torsken reiser 250 mil før den havner i butikkhyllene tilbake i Nord-Norge.

Foto: NRK