– Sommertallene ser veldig bra ut for Hurtigruten, sier en særdeles fornøyd konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten til NRK.
Faktisk er sommeren så god at den ser ut til å bli den beste noensinne. Og det kan Hurtigruten langt på vei takke de norske turistene for.
– Den norske trafikken har tatt seg kraftig opp. Oppgangen er på 25 prosent sammenlignet med i fjor, forteller Skjeldam som også understreker at det er oppgang blant de utenlandske turistene.
Syv av ti vil feriere i Norge
Men Hurtigruten er ikke alene om å oppleve suksess. Tallene viser at det er oppgang i stort sett alle ledd av turistnæringen i Norge. Faktisk sier syv av ti nordmenn at de skal feriere i hjemlandet, skriver Aftenposten.
– Dette er en stor økning fra i fjor, da fem av ti oppga det samme. Norge er et fantastisk land å reise i. Det at både nordmenn og reisende fra utlandet har fått øynene opp for Norge, er godt nytt for norsk reiseliv, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv til avisen.
– Stor optimisme
Tall fra hennes organisasjon viser også at ni av ti reiselivsbedrifter tror at denne sommeren blir like god eller enda bedre enn fjorårets.
– Optimismen i næringen er stor. Hos oss i NHO er reiselivsnæringen den næringen som har størst fremtidstro. Vi ser jo at andre næringer som olje og industri sliter, sier kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad til NRK.
Hun nevner tre årsaker til at både nordmenn og utlendinger velger Norge som feriedestinasjon.
– Folk ønsker et element at fysisk aktivitet og naturopplevelser, og Norge passer jo veldig bra til nettopp dette. De siste fem årene har det vært en tredobling av selskaper som driver aktivitetsopplevelser, sier hun.
– Vi tror også at fjorårets gode sommer har spilt inn i folks ferieplaner. I tillegg gjør en svak kronekurs sitt til at det har blitt billigere å feriere i Norge.
– En solskinnsnæring
Habberstad forteller også at internasjonale trender gir grunn til optimismen.
– Internasjonalt viser trendene at reiselivsnæringen vokser raskt. Og man spår at den internasjonale turismen vil øke mye de nærmeste 30 årene. Håpet er at Norge får en del av dette. Voksende økonomier som Kina, Sør-Korea og India etterspør eksotiske naturopplevelser, så her er det et stort potensial for norsk reiseliv.
Også konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten ser positivt på fremtiden.
– Vi har på ingen måte nådd toppen. Det er et fantastisk potensial i norsk reiselivsnæring. Her snakker vi om en solskinnsnæring, sier han.