NRK Meny
Normal

– Leieprisene i Stormen er for høye

Både lokale og kommersielle arrangører mener det er for dyrt å leie Stormen konserthus i Bodø. – Dette er et av Europas beste konserthus, og prisene er der de skal være, sier Stormen-direktør Rolf Cato Raade.

Åpningsfesten på Stormen

Det var stinn brakke under åpningsfesten av «Stormen» i november 2014.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Festivalsjef Jan Gunnar Hoff, som akkurat av avsluttet festivalen Bodø Jazz Open, sier prisnivået på Stormen går ut over mer smale kulturarrangementer.

– Prisnivået i Stormen er høyt. Som jazzfestival kan vi ikke bare booke Midnight Choir og Jan Garbarek. De trekker masse folk og gjør at vi kan gå i balanse. Men de fleste jazzkonsertene våre er smale, og disse vil forsvinne dersom vi må forholde oss til disse leieprisene framover, sier Hoff til NRK.

Bjørn Sundquist måtte droppe Bodø

Onsdag skrev Avisa Nordland at Bjørn Sundquist dropper Bodø når han nå legger ut på norgesturné med enmannsshowet «Et hælvettes liv». Ifølge avisen ble avtalen om leie av Stormen konserthus så dyr at det ikke ble økonomisk forsvarlig å spille i Bodø.

Også Nordland Musikkfestuke må vurdere hvor de kan holde konsertene for å få økonomien til å gå opp.

– Prisøkningen i år har vært betydelig, sier direktør André Wallan Larsen i Nordland Musikkfestuke til NRK.

hamsun hamsun

Ifølge Avisa Nordland reiser Bjørn Sundquist med forestillinga «Et hælvettes liv» forbi Bodø på grunn av prisnivået. Her sammen med Jan Gunnar Hoff i Bodø Jazz Open.

Foto: Handout / NTB

En av de dyreste

Også produksjonsselskapet Victoria Productions bekrefter at Stormen har en av de dyreste scenene i landet.

– Bodø er helt i toppsjiktet på pris, og av den grunn reiser vi ikke så ofte dit, sier daglig leder Marius Podolski.

Selskapet er Norges største private arrangør av familie- og teaterforestillinger, med kjente navn som Jul i Mummidalen, Pippi Langstrømpe, Karlsson på taket og Albert Åberg på plakaten.

– Leieprisene i Bodø kan sammenlignes med større byer som Stavanger og Trondheim. Men der er det mer folk og et mye større publikumsgrunnlag, så risikoen for oss blir ikke like stor.

Daglig leder Marius Podolski, Victoria Productions

– Forestillingene vi har tatt med til Bodø så langt er Jul i Blåfjell og Hakkebakkeskogen, i tillegg til Pippi Langstrømpe, som vi ikke turte sette opp i storsalen på grunn av leieprisen.

– Hvis det kommer for lite folk, så kan vi ende opp med å betale for å spille der, men sånn er det i denne bransjen. De har jo ikke bedt oss om å komme, det er vi som ber om å leie Stormen, sier Podolski.

Han understreker likevel at de er veldig fornøyde med Stormen konserthus.

Stormen konserthus i Bodø

Det er for dyrt å arrangere konserter og forestillinger i det nye Stormen konserthus i Bodø, mener flere arrangører.

Foto: Leif inge Larssen / NRK

– Et av de beste i Europa

Ifølge direktør Rolf Cato Raade i Stormen konserthus betaler Nordland Musikkfestuke og andre lokale arrangører lavere pris enn kommersielle arrangører.

– Når det er sagt er prisene våre konkurransedyktige sammenlignet med kulturhusene i de andre større byene i landet.

Rolf Cato Raade

Direktør Rolf Cato Raade i Stormen konserthus i Bodø forsvarer prisnivået. – Dette er et av Europas beste konserthus, sier han.

Foto: Øystein Nygård / NRK

Raade framhever at konsertsalen i Stormen er en av Europas beste.

– Jeg mener vi har en pris som er den skal være. Samtidig ser vi på muligheter for å samarbeide om enkelte prosjekter, sier Stormen-direktøren.

– Stormen bør bli mer risikovillig

Da Jan Gunnar Hoff og Bodø Jazz Open sist helg arrangerte festival i Bodø, valgte de andre lokaliteter for noen av konsertene.

– Også Lillesalen i Stormen ble for dyr. Derfor valgte vi heller Scandic Havet som funket bra.

Han er klar på hva Stormen kunne gjort for å komme arrangørene i møte:

– De bør bli mer risikovillig, slik at man kunne brukt huset hele uka. Med en fast pris som var til å leve med. Det hadde gjort det lettere for å oss å lage en flott jazzfestival i Stormen. Det ville også Stormen som kulturformidler tjent på.

Festivalsjef Jan Gunnar Hoff, Bodø Jazz Open