Hopp til innhold

Månen bestemmer om ferga kan ta med biler

Innbyggerne på øya Tomma på Helgeland ser ikke lenger på rutetabellen når de skal ta ferga. De ser på tidevannstabellen.

Ferjekøen på Tomma blir kilometerlang på det verste

Det er ruten mellom Nesnaøyene Hugløya, Handnesøya og Tomma som byr på problemer for lokalbefolkningen og turistene. På ferja til Tomma er det månen som bestemmer om passasjerene kan ta med seg bil om bord.

Foto: Per-Inge Bentzen

Når bilferga Tomma legger til kai på øya med samme navn på Helgeland er det ikke antall biler i kø eller kapasiteten om bord som bestemmer hvem som kommer med ferga eller ikke. For i lang tid har innbyggerne på øysamfunnet måtte ha forholdt seg til noe helt annet.

Frustrerte over ferjeproblemene

Per-Inge Bentzen driver Tomma hytteutleie sammen med kona Petra. Bentzen sitter også som leder i lokalutvalget på øya.

Foto: Privat

– Turistene blir veldig forvirret, det er ikke lett å forklare dem at de må se på tidevannstabellen for å vite når de kan ta med bilen på ferja, sier Per-Inge Bentzen som driver Tomma Hytteutleie på øya.

Problemet er nemlig at fergeleiet ved fjære sjø gjør det umulig å ta biler om bord. Dermed må bilene forlates om de reisende skal komme seg til fastlandet.

I sommersesongen kan det gi køer på over en kilometer på fergeleiet, mens både fastboende og turister venter på flo sjø.

– Når ferga bare tar 30 biler, og avgangen etterpå er innstilt på grunn av vannstanden, står de resterende bilene igjen i køen. Etter hvert kommer det flere biler som skal med neste ferge, så man kan jo tenke seg hvor lang køen blir, forteller Bentzen.

Ble lovet mudring i juni

I oktober i fjor merket fergemannskapet at ferjen, «MF Petter Dass», at båten berørte havbunnen på Tomma, og en mindre ferge ble satt inn i stedet.

I begynnelsen av februar i år skrev NRK om at problemene på Tomma hadde forverret seg, og den minste ferga heller ikke kunne legge til ved lavvann lengre.

Ordfører Marit Bye i Nesna (H)

Ordfører, Marit Bye, har ikke kunne gjort annet med problemet enn å mase på fylkeskommunen og Statens vegvesen de siste ni månedene.

Foto: Øystein Nygård / NRK

– Øya er avhengig av fergen, og når situasjonen går over så lang tid så er det klart at innbyggerne blir frustrerte, sier ordfører i Nesna kommune, Marit Bye.

Kommunen har fulgt opp saken siden oktober, og gitt beskjed til Statens vegvesen som har ansvaret for fergene.

– Saken har blitt lite prioritert. Alle ledd har tatt lang tid, fra fylkeskommunen fikk det på bordet, til Statens vegvesen skulle ta hånd om problemet, og nå er vi i slutten av juli, sier Bye.

– Tillatelsen tok tid

Ifølge Vegvesenet er lang saksbehandlingstid hos miljømyndighetene og overraskende dårlige grunnmasser årsaken til at arbeidet har tatt så lang tid.

Fergeleiet på Tomma i Nesna kommune

Ferga kan ikke lengre legge til kaien ordentlig når vannet står høyt.

Foto: Hans Petter Sørensen / FarOutFocus

Men nå lover imidlertid seksjonssjef Bjørn Wiggo Hansen ei løsning i løpet av høsten

– Vi måtte sende inn en geolog, og i begynnelsen av august er rapporten ferdig, da kan mudringsarbeidet starte, sier Bjørn-Wiggo Hansen som er sjef ved bru- og fergekai seksjon i Statens vegvesen.

I løpet av september skal mudringen etter planen være ferdig, men inntil videre må altså innbyggerne på øya Tomma forholde seg til tidevannstabellen når de skal reise med ferga.

Nesna