NRK Meny
Normal

– Mest sannsynlig har det oppstått brann om bord i ulykkesflyet

Et australsk Orion-fly er satt inn i letingen etter det savnende flyet fra Malaysia Airlines. – Jeg tror ikke det går an å forestille seg hvor vanskelig denne leteaksjonen er, sier toktleder Rune Øverås på Andøya flystasjon.

Toktleder Rune Øverås på Orion. Andøya flystasjon

TROR PÅ BRANNÅRSAK: Rune Øverås, som er taktisk etterforsker på flytypen Orion, tror det kan ha oppstått brann i flyet fra Malaysia Airlines, som forsvant 8. mars.

Foto: Linda Nordstrand, Forsvaret

En hel verden lurer på hva som har skjedd med det malaysiske flyet som forsvant for 12 døgn siden.

– Leteområdet i Indiahavet er på 7,7 millioner kvadratkilometer, og dette er blitt kalt verdenshistoriens største leteaksjon. Jeg tror ikke det går an å forestille seg hvor vanskelig denne leteaksjonen er, sier toktleder Rune Øverås på Luftforsvarets maritime patruljefly, av typen P-3 Orion, til NRK.no.

Øverås er stasjonert ved Andøya flystasjon, og jobber til daglig med å overvåke norsk suverenitet langs havgrensen mot Russland.

– Leteområdet i Indiahavet er tre og en halv gang større enn Norges havområde fra Skagerak i sør til Svalbard i nord, som er to millioner kilometer, sier Øverås.

Norsk skip deltar i letingen

Luftforsvaret i Australia på søker etter savnet fly fra Malaysia

SØK ETTER FLY: En pilot fra det australske kystvakten speider etter det savnede flyet fra Malaysia. Torsdag morgen norsk tid opplyste Australias statsminister Tony Abbott om et mulig viktig funn. Det er den australske kystvakten som har tatt og distribuert bildet.

Foto: HANDOUT - Australian Maritime Safety Authority / Reuters
MALAYSIA airlines MH370 savnet fly

Flyet har vært savnet siden 8. mars og hadde 239 passasjerer om bord. Det har vært mange teorier og spekulasjoner om hvor det befinner seg og hvordan det forsvant.

Foto: STRINGER / Reuters

Letemannskapene har observert gjenstander som kan være vrakrester i Indiahavet utenfor Australia, og det er satt inn et Orion-fly fra Royal Australian Air Force inn i letingen etter gjenstandene.

– Den største utfordringen er å finne rett høyde å søke i. Det er forskjell på å lete etter store og små gjenstander til havs, sier Øverås.

Nåla i høystakken

– Når vi flyr i 15.000 fot dekker vi om lag 2000 fotballbaner per sekund. Det er ganske store områder. Likevel kan man via radar få øye på gjenstander som den som nå er funnet utenfor Australia. Når man leter etter mindre gjenstander, må man fly lavere. Problemet er at det er enorme mengder søppel i havet, så det kan være vanskelig å skille hva som er hva, forklarer toktlederen.

Rune Øverås har jobbet på flytypen Orion i 20 år, og jobben hans som toktleder er å legge flyet i rett høyde og koordinere søket med de andre enhetene som deltar. Selv om det er mye avansert utstyr om bord i et Orion-fly dreier en slik jobb seg mye om å bruke synet.

– Vi er ti personer om bord, og mange vinduer. Dersom sikten er god, er det om å gjøre å bruke øynene godt. Men vi bruker også radar, kamera og andre instrumenter.

Tror flyet begynte å brenne

Mulige vrakdeler som kan være funnet etter flyet fra Malaysia

MULIG FUNN: Australske myndigheter skal ha oppdaget to mulige vrakdeler fra det savnede flyet fra Malaysia. Den ene gjenstanden skal være 24 meter lang, den andre skal være på fem meter.

Foto: Australian Maritime Safety Authority

Flyet har vært savnet siden 8. mars og hadde 239 passasjerer om bord. Det har vært mange teorier og spekulasjoner om hvor det befinner seg og hvordan det forsvant. Øverås og kollegene på Andøya flystasjon tror den mest sannsynlige ulykkesårsaken er brann om bord i flyet.

– Den verst tenkelige situasjonen er å få stor røykutvikling eller brann inne i flyet når vi ligger i 15.000 fot. Da må ting skje fort. Vi trekker ut sikringene, og mister samtidig muligheten til å kommunisere med utenomverdenen. Det er for å kunne prøve å slokke brannen. Det er muligens noe slikt som har skjedd, tror Øverås.

Kursendringen om bord da ulykkesflyet nådde marsjhøyde, mener Øverås kan bety at pilotene har forsøkt å lande flyet.

– På flyplassen i Kuala Lumpur er det en 13.000 fots rullebane og lite terreng. Er du ute og flyr i et område hvor du ikke er så godt kjent, vet du hele tiden hvor det finnes landingsplass er, tror Øverås.

Laster kart, vennligst vent...