– Uklart hvor høyt de fløy

En svensk radar skal ha rapportert at det norske Hercules-flyet hadde en lavere høyde enn det sikkerhetsreglene tillater.

Det er uklart hvilken høyde flyet holdt i de kritiske minuttene før sammenstøtet. Den sivile radaren oppgir at flyet lå på 2194,5 meter klokka 14.56, mens den militære radaren oppgir at det lå på 2316,5 meter på samme tidspunkt, skriver VG.

Dette kan indikere at flyet lå bare 281 meter over toppen Kuopertjåkkas, 50 meter lavere enn det sikkerhetsreglene tillater, ifølge nyhetsbyrået TT.

– Problematisk dersom det stemmer

En kilde i Luftforsvaret sier til NRK det er vanskelig å si noe om årsaken til forskjellen på de to radarene, men mener det kan skyldes at den militære radaren befinner seg på norsk side, i Sørreisa i Troms, rundt 300 kilometer i luftlinje fra stedet der Hercules-flyet styrtet.

Dette kan tyde på at den sivile radaren, som befinner seg i Sverige, er mer korrekt, men det presiseres at årsaken til avvikene også kan være forskjeller i kalibrering.

Kilden sier det er problematisk dersom flyet kun fløy 280 meter over toppen av Kuopertjåkkas, men at det er vanskelig å si om dette stemmer, og om det er årsaken til ulykken.

Kuopertjåkkas på 1.914 meter, ligger i nærheten av Kebnekaise hvor det norske Hercules flyet styrtet i fjellet.

– Ikke unormalt

Video – Har funnet kroppsdeler

– Har funnet kroppsdeler i Kebnekaise.

Jon Espen Lien, kommunikasjonssjef i Forsvaret, sier at de ikke er unormalt at forskjellige radarer viser forskjellig høyde.

– Det er for så vidt ikke unormalt. Det har med kalibrering av disse radarene å gjøre, og det handler også om hvor de er plassert i forholdt til objektene de observerer. Det som har størst betydning er hvordan flyet oppfatter sin høyde og det vi ikke før vi finner de svarte boksene, sier han.

Det samme sier Agne Widholm, utredningsleder i Statens havarikommisjon i Sverige.

– Det er ikke noe rart med at radarene har vist forskjellige høyder. Men dette er noe vi selvsagt skal undersøke nærmere.

Det er den svenske havarikommisjonen som har ansvaret for å finne ut hva som gikk galt da flyet traff fjellveggen. Totalt er det nå 20 personer i sving med dette arbeidet og dette antallet øker, ifølge Widholm.

– Kan ha blitt overrasket

Flere medier har meldt at det norske Hercules-flyet var en del av en simulert krigsøvelse da det krasjet i fjellveggen.

Generalmajor Morten Haga Lunde mener imidlertid at det er lite som tyder på at det ble inngått en avtale om at flyet skulle være en direkte del av krigsøvelse.

– Samtidig må man legge til at de kampflyene som var i området var ganske langt unna posisjonen til det norske Hercules-flyet. Det er en av tingene vi må avdekke, hva som egentlig har vært operasjonsmønsteret her, sier Lunde.

Lunde har selv vært navigatør på Hercules-fly, og ser ikke bort fra at været kan ha vært en årsak til at flyet styrtet.

– Det kan hende man har blitt overrasket av forhold man ikke hadde oversikt over, men dette blir spekulasjoner, sier Lunde, som legger til at det var kontrolltårnet i Kiruna som sist hadde kontakt med flyet.

Forsvant fra radaren

Hercules-flyet tok av fra Evenes lufthavn klokken 14.30 torsdag. Flyet skulle til Kiruna i Sverige for å hente personell, men ble borte fra flygekontrollen klokken 14.53, før det nådde fram til Kiruna lufthavn, opplyser Forsvaret.

Siste radarkontakt var åtte mil vest for Kiruna klokken 14.55.

Det var da ingenting som tydet på at Hercules-flyet, som totalt hadde over 800 flytimer i lufta før det havarerte, hadde problemer.

Hovedredningssentralen Nord-Norge fikk melding fra svensk lufttrafikktjeneste ved 15.50-tiden om at det norske flyet ikke var landet i Kiruna som forventet.