– Når jagerflyene forsvinner får vi en unik mulighet til å utvikle byen. Den ville vi ikke ha fått hvis vi hadde vunnet kampen om jagerflybasen, sier Ole Hjartøy, tidligere ordfører i byen.
I 2012 kjempet den daværende Høyre-ordføreren med nebb og klør for å bevare jagerflyene i byen, og fikk med seg 2500 bodøværing i fakkeltog i prossessen. Likevel vedtok Stortinget å legge ned hovedflystasjonen i Bodø og gjøre Ørland til jagerflybase.
I Bodø er mange i dag glade for at det gikk som det gikk.
– Samme dag som slaget var tapt, startet arbeidet med å se hvilke muligheter dette kan gi. Nå har vi et byutviklingsprosjekt som er unikt i europeisk sammenheng, sier Hjartøy.
Bedrifter finner ikke ledige tomter
Som ordfører startet han arbeidet med prosjektet «Ny by - ny flyplass». Når jagerflyene forsvinner rundt 2022, er planen å flytte dagens nåværende rullebane og utnytte tomtene som blir ledige til byutvikling.
For Bodø sliter i dag med vekstutfordringer, og det er stor knapphet på ledig næringsareal.
– Jeg opplever at hele byen støtter opp om dette. Jeg hadde ikke fått med meg mange hvis jeg skulle arrangere et fakkeltog for jagerflyene i dag, sier han.
Mariann Meby, direktør i Bodø næringsforum, er glad jagerflyene forsvinner.
– De 850 som i dag jobber på hovedflystasjonen har brukt mye areal. Områdene som blir ledige når Forsvaret forsvinner kan utløse en tilvekst av nye bedrifter og vekst for de bedriftene som allerede er i byen i dag, sier hun.
– En lykke
Og mens man i Bodø ser lyst på utviklingsmulighetene uten jagerfly, er mange på Ørlandet misfornøyde med at de høylytte F35-jagerflyene kommer til kommunen.
På kommentatorplass stilte Avisa Nordlands sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen nylig spørsmål om det kan vise seg å bli en lykke for Bodø at byen tapte kampen om flybasen.
– Fra krisen hvor vi tapte flybasen har det vokst frem et prosjekt som gir nye og store muligheter. Forutsatt at planene blir realisert, kan det vise seg å bli veldig positivt for Bodø, sier Hanssen.
Forsvarsansatte føler seg glemt
Men det finnes også dem som nekter å gi opp kampen. Tidligere beregninger viser at hovedflystasjonen betyr 2500 direkte og indirekte arbeidsplasser.
Disse arbeidsplassene opplever tillitsvalgt Sigurd Myrvoll at det snakkes lite om.
– Det kan se ut til at personellet som i dag jobber her er glemt i fokuset med å
utvikle byen videre. Jeg vil jobbe for at det skal være videre drift i Bodø. Det er mulig få til både byutvikling og beholde jagerflyene, sier Myrvoll.