Hopp til innhold

– Hurtigruteturen ble et mareritt

Det syke, skotske ekteparet ble isolert inne på lugaren sin på MS «Kong Harald» uten legehjelp i over fire døgn. Imens hopet det seg opp med brett med urørt mat og skitne håndklær lugaren. – Et mareritt, sier Sandy Cooper (65).

MS Kong Harald arkade

VIRUS GA MARERITTFERIE: På rundreisen med «Kong Harald» med avgang fra Bergen 7. april ble mange passasjerer syke. Her fra salongen ombord.

Foto: Susanne Lysvold

De reiste fra hjembyen Elgin øst i Skottland til Norge for å oppleve verdens vakreste sjøreise. Men istedenfor den vakre norskekysten, fikk pensjonisten Sandy Cooper og hans kone ikke se annet enn innsiden av lugaren - etter å ha blitt slått ut av det svært smittsomme mageviruset.

– Det skulle bli vårt livs tur. Isteden ble det et mareritt, sier Cooper, som selv har jobbet mange år i turistbransjen i hjemlandet.

Han skjønner ikke hvorfor Hurtigruten ikke gjør mer aktivt for å stoppe det fryktede viruset, som har herjet på hurtigruteskipene de siste årene.

– Isteden for å ta action for å begrense viruset, nærmest pushes passasjerene til å dra på ekskursjoner hver gang Hurtigruten legger til kai. Dette bidrar til å spre viruset, mener han.

Og han er ikke i tvil om hvorfor Hurtigruten gjør nettopp det.

– Motivet er tydeligvis å tjene penger. De setter kremmervirksomhet framfor passasjerenes helse og sikkerhet, sier han.

Slått ut av Noro-virus

Sandy Cooper og kona gikk ombord i MS «Kong Harald» 7. april. To dager ut i turen fra Bergen til Kirkenes ble kona slått ut av Noro-virus.

– To dager etter, den 11. april ble jeg også syk. Vi ble sendt i isolat på lugaren vår i fire og et halvt døgn. Her satt vi da, vi fikk ikke lov til å snakke med noen og ute av stand til å være sammen med noen i reisefølget vårt.

Cooper har nylig vært igjennom en omfattende hjerteoperasjon. Dette fortalte han besetningen da han fikk viruset, men fikk ikke tilbud om medisinsk behandling. Heller ikke deres ønske om sykediett ble etterfulgt av besetningen ombord.

– Vi ba om ekstra mild mat som suppe og grøt. Isteden ble vi servert steik, reinsdyrkjøtt, fisk, og annen mat som vi ikke kunne spise i vår tilstand. Og fordi vi ikke spiste, og ingen slapp inn til oss på lugaren på mer enn 24 timer, ble tre brett med urørt mat stående på lugaren vår. I tillegg begynte det å hope seg opp med skitne håndklær, forteller Cooper.

Møtt med masker

MS Kong Harald

DESINFISERES I DAG: Når «Kong Harald» kommer til Bergen i dag venter full desinfisering av skipet.

Foto: Atle Markeng / NRK

Betjeningen som kom med maten på døra hadde masker, luer på hodet og hansker.

– En ubehagelig opplevelse. Nesten uvirkelig å oppleve noe slikt. Og vi var ikke de eneste ombord som ble syke. Også folk fra England, Australia og Tyskland opplevde det samme som oss og det finnes sikkert liknende historier som vår fra samme cruiset, sier han.

Først halvveis ut i turen kom en sykepleier ombord i Kirkenes, som tok prøver av ekteparet.

– Det var lovlig seint, mener Cooper.

Har klaget

Hurtigrutepassasjerer

VIRUS: Hurtigruteskipene har flere ganger de siste årene vært utsatt for Noro-virus.

Foto: Atle Markeng / NRK

Nå har han klaget inn behandlingen paret fikk gjennom sin reiseoperatør i Edinburgh i Skottland.

– Ombord fikk vi beskjed om at dette var en sak som måtte løses gjennom reiseforsikringen vår. Det synes jeg blir for enkelt. Dette er en sak Hurtigruten må ta ansvar for, mener Cooper.

Han synes Hurtigruten takler viruset dårlig. Det andre momentet paret reagerer på er mangel på informasjon.

– Vi fikk aldri vite hvor utsatt Hurtigruten er. Hadde vi visst dette, ville vi aldri satt våre bein ombord. Etter ti timer ombord kom en annonsering fra kapteinen om at viruset var oppdaget. Da burde vi fått muligheten til å trekke oss fra reisen, sier Cooper, som etter operasjonen sin må være forsiktig.

– Jeg er sårbar mot alle former for virus, det kan være livstruende i min helsetilstand. En skotte i reisefølget vårt som er lege reagerte også på at jeg ikke fikk tilbud om legebehandling da jeg ble syk. Vi var jo innom flere havner hvor det var mulig å kontakte en lege, sier han.

Cooper lurer på om norsk turistnæring kan være bekjent av å behandle turister på denne måten.

– Jeg tror langt færre eldre mennesker ville reist med Hurtigruten dersom de hadde visst hva de risikerer ved et virusutbrudd, sier Cooper.

– Isolasjon må til

Ragnar Norum, Hurtigruten

HAR MOTTATT KLAGE: Kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum kan bekrefte at det skotske ekteparet har sendt en klage.

Foto: Knut Rindahl / NRK

Det er ikke første gangen passasjerer reagerer på måten Hurtigruten takler virusutbrudd ombord. Før påske valgte en familie på seks fra Bergen å forlate MS «Nordkapp» da deres 15-årige sønn ble beordret i isolat. Kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum kan bekrefte at det skotske ekteparet har sendt en klage som blir behandlet hos kunderservice ved Hurtigrutens kontor i London.

– Hurtigruten tar slike hendelser svært alvorlig, og har etablert en praksis med en rekke tiltak ved mistanke om virus om bord. Dette for å skjerme mot videre spredning av hensyn til andre passasjerer. Vi har stor forståelse for at det er vanskelig for den enkelte som rammes, men vi må være konsekvente i slike situasjoner. Dette er tiltak som er anbefalt av smittevernlege, sier Norum til NRK.no.

Han mener Hurtigrutens rutiner er gode nok.

– Vi mener de rutinene vi har er svært effektive. De siste års erfaringer med denne type smitte viser at vi alltid klarer å begrense utbruddene slik at det rammer færrest mulig. Vi er veldig nøye med handhygiene, vasking og desinfisering av fellesarealer, sier Norum.

– Ikke vårt ansvar

Han påpeker at Noro-viruset ikke er Hurtigrutens ansvar.

– Norovirus og andre omgangssykevirus som er helt alminnelige i befolkningen er ikke vårt ansvar. Dette er noe man kan påregne å få så lenge man er i nærheten av andre folk.

Norum frykter ikke at Hurtigrutens rutiner for å hindre spredning av viruset kan skade norsk turisme.

– Det ville vært langt verre for norsk turisme om vi ikke hadde tiltak for å hindre spredning. Helse, miljø og sikkerhet settes alltid først. Derfor iverksettes også tiltak som kan virke dramatiske. Informasjon og forebyggende tiltak er svært viktig for oss, sier Norum.

Han er ikke enig at å stoppe utflukter fra Hurtigruten er veien å gå for å hindre smittespredning.

– Vi kan ikke hindre friske passasjerer i å delta på utflukter. Viruset er ikke unikt for skipet eller for Norge. Det er helt vanlig over hele verden, spesielt på våren. Vi kjenner mange tilfeller fra den internasjonale cruiseindustrien med antall syke som er langt over det vi er kjent med her hjemme, sier Norum.

Skipet skal desinfiseres

Ifølge Norum var det ca 5-6 nye sykdomstilfeller daglig på denne rundreisen med «Kong Harald».

– På skipets neste rundreise som startet i Bergen 18. april hadde vi svært få tilfeller, men nå de to siste dagene har det dessverre kommet til flere tilfeller. Skipet vil nå på nytt bli desinfisert i Bergen i dag, sier Norum til NRK.no.