Hopp til innhold

– Hurtigruten reduseres til en trikk

Det nye hurtigruteanbudet legger opp til en mye dårligere løsning enn i dag, mener Nordland Høyre. – Hurtigruten vil bli redusert til en kysttrikk, sier fylkespartilederen.

MS «Vesterålen»

MINDRE BÅTER: Nordland Høyre mener det nye hurtigruteanbudet vil rasere dagens hurtigrutetilbud.

Foto: Helge Lyngmoe / NRK

Høyres fylkestingsgruppe i Nordland mener Samferdselsdepartementets anbudsdokumenter for kystruten Bergen-Kirkenes for perioden 2013 til 2020 tilsier at kysten kan få en betydelig dårligere løsning enn hva som er tilbudet i dag.

Årsaken til frykten er at det i anbudet legges opp til mindre båter med lavere fraktkapasitet enn på dagens skip.

Frykter minibåter

– Dette er uheldig. Minimum køyekapasitet på 120 køyer og ingen aldersbegrensning på skipene betyr at vi kan risikere fremtidig seiling med skip som er på nivå med de eldste av dagens flåte eller mindre, og som likevel tilfredsstiller kriteriene i anbudsdokumentene, sier fylkespartileder og Alstahaug-ordfører Stig Sørra i en uttalelse.

– Kun en kysttrikk

Han frykter det kan dukke opp skip som spesialdesignes til anbudskriteriene.

– Dette vil være kostnadseffektive løsninger som ikke vil tilby et reiselivsprodukt, kun en «kysttrikk» som gjennomfører korte opphold i hver havn og rask fart fra sted til sted. En slik ny modell vil neppe ha en organisasjon som kan markedsføre Norge i utlandet, advarer Sørra.

Nordland Høyre mener denne modellen i verste fall kan fase ut Norges mest vellykkede reiselivsprodukt over mange år.

Vil ramme Nord-Norge

– Dette vil særlig ramme Nord-Norge. Hurtigruten tilførte Norge mer enn 100.000 utenlandske turister i 2009, og hadde fem prosent av antall gjestedøgn på norske hoteller, og vel 15 prosent av alle gjestedøgn i Norge fra utlendinger, påpeker Sørra og partiets gruppeleder på fylkestinget Oddleif Olavsen.

De mener begge at de nye anbudskriteriene vil innebære hurtigruteanløp bare fem dager i uken. Noe som betyr at de daglige avgangen vil forsvinne.

Fra kjøl til vei

– Dette vil føre til at sjøvegsfrakt av last vil forsvinne til vei. Både fordi frekvensen blir for lav og at det ikke er satt krav til kjøle- og frysekapasitet i kriteriene. Dersom man omregner den godsmengde Hurtigruten frakter i dag til trailere vil det tilsvare at 400 trailere kjøres hver arbeidsdag på strekningen Drammen – Oslo. Dagens konsept skaffer nasjonen en enorm tilleggsaktivitet noe som gir milliardomsetning i ringvirkninger på land, heter det i uttalelsen.

Nå krever Nordland Høyre at Stortinget og regjering sørger for å bevare dagens seilingsmønster slik vi kjenner i dag, med daglige anløp på hele strekningen Bergen – Kirkenes.

Rødt: – Fjern anbudet på Hurtigruten

Ingeborg Steinholt

Fylkestingsrepresentant for Rødt i Nordland, Ingeborg Steinholt.

Foto: Ingar Haug Steinholt

Partiet Rødt Nordland er ikke overrasket over at det har kommet inn anbud fra selskaper som konkurrerer med dagens tilbud fra Hurtigruten. Nå tar partiet til orde for å droppe hele anbudsordninga.

– Hurtigruten er en viktig institusjon i fylket vårt. Vi kan ikke ha det sånn at det er selskapet som tilbyr lavest pris som bestemmer rutetilbudet. Det er ikke bare anbudskriteriene som er problemet her, men selve anbudsordninga, sier fylkestingsrepresentant for Rødt i Nordland, Ingeborg Steinholt.

Hun mener at anbudsvinnernes profittbehov står i skarp kontrast til behovene til folk flest langs kysten.

– Det er kystbefolkninga og næringslivet i kystbyene sine behov som må komme først når Hurtigrutens framtid skal avgjøres, ikke kommersielle interesser, avslutter Steinholt.