NRK Meny
Normal

– Gremmes over koblingen mellom idrett og våpenindustri

– At norsk idrett lar seg sponse av en våpenprodusent som bidrar til krig og død, er etter min mening helt usmakelig, sier sokneprest Dirk Torsvik Gieselmann i Fauske.

Dirk Torsvik Gieselmann Soknepresten i Fauske

Sokneprest Dirk Torsvik Gieselmann i Fauske er irritert på koblingen våpenindustri og idrett. – Det er en ulykksalig blanding av norsk heltedyrkelse og urett som rammer andre i verdens krigsområder og ikke oss selv, sier Dirk Torsvik Gieselmann.

Foto: Benjamin Fredriksen / NRK

Hopplandslaget-reklamen til Nammo i VG

Slik ser Nammos helsides reklame for deres sponsing av hopplandslaget ut.

Foto: Faksimile VG

Sokneprest Dirk Torsvik Gieselmann i Fauske har fått med seg reaksjonene på bildebruken hopplandslaget i en helsides annonse i norske aviser. På rekke, med det norske flagg i bakgrunnen, pryder hopperne annonsen for ammunisjonsprodusenten Nammo, som sponser hopplandslaget.

– Det er en ulykksalig sammenkobling av idrett, våpenindustri og nasjonalisme, sier soknepresten til NRK.

Annonsen har vært sammenliknet med en vervingsplakat for Waffen SS.

Men Dirk Torsvik Gieselmann går enda lenger i sin kritikk av Norges Skiforbund.

– At norsk idrett lar seg sponse av en våpenprodusent som bidrar til krig og død, er etter min mening helt usmakelig.

Verdens 10. største

Norge er verdens tiende største våpeneksportør og eksporterte ifølge Statistisk sentralbyrå SSB våpen for 2,4 milliarder kroner i 2015.

– Norsk våpenindustri framstår som svært anonym og tannløs. Det er nok for ikke å vekke oppmerksomhet og provosere kritikk. Som stor arbeidsplass har den også en slags vernet posisjon i vårt pengestyrte samfunn, sier sokneprest Dirk Torsvik Gieselmann.

– Jeg gremmes

Han mener at Nammos logo på norske hoppklær og i hoppanlegg, er med på å normalisere noe han mener ikke bør være normalt.

– Nemlig å bli søkkrike på andres lidelse og destruksjon. Jeg gremmes, sier nordlandspresten.

Dirk Torsvik Gieselmann tror det er helt bevisst at Nammo sponser kvinnehopp.

– Disse har ennå ikke den samme sponsorappellen som mennene. Når våpenindustrien først har fått innpass der, har de i vinter også fått plass hos mennene og utvider dermed synligheten innen norsk vintersport.

– Forankret på høyeste nivå

Bjørn Einar Romøren

Markedssjef i hoppforbundet, Bjørn Einar Romøren.

Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Nammo AS er et internasjonalt konsern med hovedkontor i Norge, som driver innen forsvars- og romfartsindustrien. Staten har en eierandel på 50 prosent. Markedssjef Bjørn Einar Romøren sier Norges Skiforbund ikke har noen kommentar vedrørende avtalen med Nammo.

– Vår avtale med Nammo er forankret på høyeste nivå i norsk idrett. Vi har ingen kommentarer til avtalen utover det vi tidligere har kommunisert, sier Romøren til NRK.

Kommunikasjonsdirektør Sissel Solum i Nammo la seg mandag flat for kritikken mot flaggannonsen. At representanter for kirken stiller spørsmål om koblingen mellom våpenindustrien og skiidrett kommer ikke som noen overraskelse.

Sissel Solum

– Jeg forstår at noen ikke liker forsvarsindustrien, sier kommunikasjonsdirektør Sissel Solum i Nammo.

Foto: Arne Sørenes / NRK

– Jeg forstår at noen ikke liker forsvarsindustrien, men i Norge har vi et forsvar. Det er bred politisk enighet om at vi også skal ha en forsvarsindustri. Vi er en del av dette systemet og jobber under svært strenge lover og regler, sier Solum til NRK.

Kritikk fra paven

I 2015 fordømte pave Frans alle som produserer våpen eller investerer i våpenindustrien. – De er hyklerske om de kaller seg kristne, sa paven.

Kirkens nødhjelp, har gjennom kampanjen «Who takes the bullet» etterlyst bedre kontroll på norsk våpeneksport, for å sikre på at norske våpen produsert av Nammo ikke ender opp i land som er i krig eller bryter menneskerettigheter.

– Vi er glad for at soknepresten på Fauske fokuserer på norsk våpeneksport, men når det gjelder kritikken av Norges Skiforbund har ikke vi som organisasjon tatt stilling til koblingen mellom norsk våpenindustri og Norges Skiforbund, sier Therese Vangstad i Kirkens Nødhjelp.

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
I tredje episode av Stortvildet må Erna Solberg tegne Jonas Gahr Støre. KrF må debattere som SV og motsatt. Hvem vinner debatten?
 Er Jonas Gahr Støre (Ap) god på seksualundervising? Se episode 2 av Stortvildet.