Hopp til innhold

– Flere bør gjøre som lærerne i Bodø

Før helgen fikk et brev fra lærerne på 8. trinnet ved Alstad ungdomsskole i Bodø stor oppmerksomhet i medier over hele landet. Nå mener en forsker at flere voksne bør ta affære for å få ned presset som de unge lever med i dag.

Lærere ved Alstad ungdomsskole skrev brev til elevene sine

GLADE: Lærerne Therese Dahl og Kathrin Dale ved Alstad ungdomsskole har fått mange positive tilbakemeldinger fra elevene, foreldre og andre etter at de skrev et motiverende brev til 8. trinnet.

Foto: Vilde Bratland Erikstad / NRK

Brevet er delt av nesten 9000 personer på Facebook. Elevene fikk brevet sammen med sitt første karakterkort, og der stod det blant annet:

Disse karakterene viser ikke at du er en god venn eller at du er flink til å passe dine søsken. De viser ikke at du danser med de kuleste bevegelsene eller at du sprer glede til dine omgivelser med ditt nydelige smil.

Forsker Cecilie Høj Anvik ved Nordlandsforskning

– De fleste kommer inn på videregående skole med helt gjennomsnittlige karakterer, sier seniorforsker Cecilie Høj Anvik.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

Seniorforsker Cecilie Høj Anvik ved Nordlandsforskning mener det er på tide at de voksne tar affære for å få ned presset som de unge lever med i dag.

– Ungdommene har ikke blitt så opptatte av å prestere av seg selv, det er samfunnet som legger opp til det. Derfor er det flott at disse lærerne viser at det ikke er karakteren som sier noe om hvem de unge er, sier Høj Anvik.

Bryr seg om elevene

Ideen til brevet kom fra lærerne Kathrin Dale og Therese Dahl, som ble inspirert av et lignende brev på en skole i Australia.

De to ville fortelle at det er mer enn karakterer som betyr noe, fordi elevene i 8. klassene er altfor opptatte av karakterene de får.

– Jeg tenkte at mine elever må vite at jeg bryr meg om dem. Ikke hva slags karakterer de får, men at de gjør det beste de kan hver dag, sier Therese Dahl.

– Vi luftet ideen om å skrive et brev som sa nettopp det, og alle lærerne var enig i at vi måtte gjøre det.

– Det var tydelig at elevene satte pris på det, noen ble til og med litt rørt da de leste det, sier Kathrin Dale.

– Når du har gjort ditt beste skal du være fornøyd med det, og så er det viktig å legge vekt på andre egenskaper også, sier Dale.

Det er ingen prøver eller tentamener som kan vise alle de fine egenskapene du har, som gjør deg til akkurat den personen du er.

Lærerne på 8. trinn, Alstad ungdomsskole
Fikk hyggelig beskjed fra lærere

ENGASJERER: Det motiverende brevet har blitt delt over 8000 ganger på Facebook. Eline Lebesby Markussen går i 8. klasse på Alstad ungdomsskole, og sier det første året med karakterer betyr mye.

Foto: Privat

– Nyt ungdomstida

– Det er ganske mye fokus på karakterer siden det er første året vi får det, sa 8. klassingen Eline Lebesby Markussen til NRK før helga.

– Så alle ble egentlig ganske letta da vi fikk brevet, det føltes som om ingen var dårlig på skolen.

Hun mener flere lærere bør gjøre det samme for sine elever. Det er Cecilie Høj Anvik fra Nordlandsforskning helt enig i.

– Dette er en ypperlig måte å få ned forventningspresset på. Skolene bør lage egne tekster som formidler noe til deres ungdommer, som de kan kjenne seg igjen i.

– Men viktigst av alt er å ha dette med seg gjennom hele skoledagen. Se elevene i øynene hver morgen og følg dem opp på andre områder i skolehverdagen enn bare karakterene, sier Høj Anvik.