Hopp til innhold

– Fergekutt vil ramme svært hardt

– Kutt i fergesambandet Skutvik-Svolvær vil ramme bedrifter, lokalbefolkning og næringsliv, sier sjåfør Egil Bjerkli Jakobsen i Løvold AS.

Egil Bjerkli Jakobsen, sjåfør fra Løvold AS

– Kutt i fergesambandet Skutvik-Svolvær vil ramme bedrifter, lokalbefolkning og næringsliv, sier Eyolf Apold .

Foto: John Inge Johansen / NRK

Tirsdag la samferdselskomiteen på fylkestinget i Nordland fram si innstilling, og flertallet ønsker kun sommerferge tre måneder i året. I dag skal vedtaket bankes gjennom i på fylkestinget i Narvik.

Eyolf Apold fra Skutvik

Egil Bjerkli Jakobsen fra Skutvik vil ha herlårs fergerute.

Foto: John Inge Johansen / NRK

John-Henrik Løvold

Daglig leder John-Henrik Løvold.

Foto: Martin Steinholt / NRK
– Jeg er veldig skuffet. Alle signaler fra konsulentrapporter til næringlivorganisasjoner tilsier at fergetilbudet må opprettholdes og utvikles. Sommerrute er en dårlig løsning, sier Eyolf Apold fraSkutvik.

Han tror det blir lite å spare på fylkesbudsjettene med å bare kjøre ferge om sommeren.

– Det står ikke om penger. Hadde de satt ut ferga på anbud med en spesifikasjon som passer til anbudet, hadde det neppe blitt å koste mer enn 30 millioner, som det koster å opprettholde Skrova-Svolvær, sier han til NRK.no.

Han tror fylkespolitikernes plan er å tvinge trafikken over Bognes-sambandet.

– Årsaken er at de skal forsvare investeringer i kostbare gassferger, hvor man i dag ikke klarer å utnytte kapasiteten fullt ut.

Alt snakk om vinterturisme i Nord-Norge blir en vits i Hamarøy, frykter han.

– Vinterturisme skal være den nye vekstnæringa. Det er helt ulogisk. Dersom ferga forsvinner vil det ramme Skutvik-samfunnet hardt. Det er en infrastruktur vi er vant å ha. Vi har et lokalt andelslag som har vært med å få i gang butikken igjen, og har kafe og reiseliv, sier han oppgitt.

Frykter for arbeidsplasser

Sjåfør Egil Bjerkli Jakobsen i Løvold Industrier AS frykter nå for jobbene i selskapet.

– Fylkespolitikerne tar verken hensyn til lokalbefolkninga, næringslivet eller turisme. Det er ille, fergekaia ligger her. Det er kun dieselutgifter de sparer. Ferga vil uansett gå til Skrova, sier han.

I dag er leverer bodøbedriften tomme fiskekasser som skal brukes i fiskeindustrien på Skrova. Transporten går med ferga fra Skutvik. Fiskekasseprodusenten Løvold Industrier frykter nå at de må kvitte seg med ansatte dersom ferga forsvinner på vinteren.

– Vi leverer daglig to biler med emballasje til fiskeindustrien. De er en stor kunde. Vi har behov for at ferga går hele året dersom vi fortsatt skal levere til Skrova. Dersom transportene skal gå via Bodø-Moskenes eller via Bognes- Lødingen, er det ikke noen lønnsomhet i å levere kasser til fiske industrien på Skrova, sier daglig leder John-Henrik Løvold.

De er en bedrift med 25 ansatte, og han frykter at fergekuttet vil gå konsekvenser for fire-fem arbeidsplasser.

Fylkesråd for samferdsel Tove Mette Bjørkmo fra Arbeiderpartiet sier i en kommentar til NRK at hun ønsker å se på rutene for å hjelpe bedrifter som Løvold Industrier.