– Et nærmest umulig konsertlokale

I helgen spilte Sivert Høyem i en sildoljetank på Melbu med nesten 17 sekunder lang etterklang. – Jeg har aldri spilt på et lignende sted tidligere, forteller han.

Den kjente vokalisten fra rockebandet Madrugada, artisten Sivert Høyem, ble formelig revet ut av komfortsonen og vante omgivelser når han lørdag kveld stod overfor Nord-Norges kanskje mest spektakulære scene. Fra venstre: Christer Knutsen, Sivert Høyem og Cato Salsa (Cato Thomassen).
Fotograf: Kolbjørn Hoseth Larssen.

Sivert Høyem beskriver konserten i en sildeoljetank på Melbu som spennende og utfordrende. Med seg hadde han musikerne (f.v.) Christer Knutsen og Cato Salsa (Cato Thomassen). – Lyden som er på videoopptaket er meget lik den opplevelsen publikum hadde i tanken, forteller fotograf Kolbjørn Hoseth Larssen, som også filmet dette videoklippet.

Den kjente vokalisten fra rockebandet Madrugada ble formelig revet ut av komfortsonen og vante omgivelser når han lørdag kveld stod overfor Nord-Norges kanskje mest spektakulære scene.

I en 25 meter bred og 15 meter høy sildeoljetank holdt han nemlig en konsert han selv beskriver som nærmest umulig å gjennomføre.

Når sceneteppet i tillegg bestod av Norskehavet og snødekte lofotfjell, var det spektakulære omgivelser som møtte publikummet på brygga på Melbu.

17 sekunder lang etterklang

Hovedpersonen selv karakteriserer konsertomgivelsene som vakre, men utfordrende.

Sivert Høyem utenfor sildeoljetankene på Melbu

– Et svært spesielt konsertlokale, sier Høyem om helgens konsert på brygga på Melbu. F.v. Sivert Høyem, Christer Knutsen og Cato Salsa (Cato Thomassen).

Foto: Kolbjorn H. Larssen / Sommer-Melbu

– Akustikken i lokalet passer i utgangspunktet ikke for den musikken som jeg til vanlig spiller, så vi måtte jobbe en del med fremførelsen, forteller han.

Og Høyem klarte seg etter alt å dømme bra. Etter konserten ble han møtt med jubel og stående applaus, noe artisten besvarte med flere ekstranummer.

– Det ble en veldig bra og varm mottakelse. Jeg er jo selv fra Sortland, og har mange minner fra oppveksten og lokalområdet. Det har vært en veldig positiv opplevelse å få være her disse dagene, sier han.

– Har du spilt på et lignende sted tidligere?

– Det eneste jeg kommer på, er Kirkehelleren på Træna, hvor jeg spilte i en hule. Men det kan ikke sammenlignes med dette stedet, hvor etterklangen kommer opp i nesten 17 sekunder.

(artikkelen fortsetter under galleriet)

Rust og fiskelukt

Arrangørene beskriver tanken som en stor klangkasse, hvor artistens karakteristiske stemme blandes med rust og en eim av fordums maritimt industrieventyr.

Tanken ivaretas i dag av Norsk Fiskeindustrimuseum, og har i en årrekke fungert som konsertsal under festivalen «Sommer-Melbu», som arrangeres av Nordland Akademi.

– Vi holder årlig konserter her, og det er alltid utfordrende å finne artister som kan takle akustikken i tanken, forteller arrangementsansvarlig Jon Lauvland Pettersen.

Daglig leder i Nordland Akademi, Maria Johansen, sammenligner sildeoljetanken med et gammelt romersk tempel, og forteller at de spesielle akustiske egenskapene gjør avviklingen av arrangementer utfordrende.

– Det er store utfordringer ved å avvikle en konsert på et sted som dette, spesielt når man får besøk av såpass store artister som Sivert. Dette er ikke noe teppelagt konserthus – her kjenner man lukta av både rust og fiskelukt godt i nesa, sier hun.