Hopp til innhold

– Når man møter vogntog som kjører i 80 kilometer i timen, hagler det stein

Hull på hull og kjegler i veibanen. Asfalten på E6 nord for Mo i Rana smuldrer opp. – I år er det helt ekstremt, og turisttrafikken i full gang, sier innbygger Ricky Hagen.

E6 GJENNOM DUNDERLANDSDALEN i rana

E6 i Dunderlandsdalen: Statens vegvesen har frest opp gammel asfalt og lagt den på igjen i de verste hullene. Planen er at det kommer ny asfalt over.

Foto: Susanne Lysvold / NRK

Han har fått slått hull i frontruta fra steinsprang og må bytte felger på bilen sin av å kjøre på den ødelagte europaveien.

– En ting er at E6 er smal og svingete. Hadde vi enda hatt asfalt å kjøre på hadde det vært litt bedre, sier Ricky Hagen. Han bor i Dunderlandsdalen i Nordland, og pendler daglig til Storforshei.

– Forfallet blir verre for hvert år. Men i år er det ekstremt. Hvis ikke noe alvorlig gjøres i løpet av sommeren, tør jeg ikke tenke på neste år. Det er rett og slett en katastrofe, sier Hagen til NRK.no.

– Kan dyrke poteter

For to måneder siden skrev NRK.no om langtransportsjåførene som etterlyste strakstiltak på veistrekningen. – Dette er E6, her kunne vi dyrket poteter og gulrøtter. Alt som er gjort siden kong Haakon åpnet veien i 1937 er flikking, sier langtransportsjåførene Bjørnar Solvoll og Christian Hestekker.

elendig vegstandard i Dunderlandsdalen

SKREKKEKSEMPEL: Asfalten har gått i oppløsning i Hjartåsbakken i Dunderlandsdalen i Rana. – Under er det fin-fin matjord, konstaterer sjåfør Bjørnar Solvoll (innfelt).

Kjegler i veien

Dunderlandsdalen er en av de siste, store flaskehalsene på Europavei 6 i Nordland. Strekningen er kommet inn i Nasjonal Transportplan, og vil på lengre sikt bli oppgradert. Men veien er i dag i så dårlig forfatning at det er satt opp kjegler i veibanen flere steder.

Statens vegvesen innrømmer at vegen er i dårlig forfatning.

– Vi har hatt problemer under teleløsningen i vår. Flere steder fikk vi brudd. Asfalten gikk i oppløsning, og fremkommeligheten var vanskelig på en fire-fem strekninger, sier avdelingsdirektør Kjell Skjerve i Statens vegvesen.

E6 gjennom Dunderlandsdalen

Vegpakke E6 Helgeland Nord går fra Bolna og sørover til Korgen. Dunderlandsdalen ligger sør for Bolna.

Foto: Statens vegvesen

Statens vegvesen har nå vært og fylt grus i de verste hullene. Men vegstandarden går hardt utover bilene.

– Når man møter vogntog som kjører i 80 kilometer i timen, hagler det stein. Jeg har heller ikke mulighet til å komme meg av veien, sier Hagen.

Hagen sier han opplever steinsprang daglig, og nå må han få skiftet både frontrute og felg.

Lover ny asfalt

Kjell Skjerve

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Skjerve.

Foto: Gerd Elise Martinsen / NRK

For tre uker siden lovet Statens vegvesen ny asfalt. De trodde at de måtte grave opp veien for å legge på nytt underlagsmateriale.

– Da vi så under var det ikke så dårlig likevel. Nå konsentrer vi oss om å få dypere grøfter slik at vi får drenert ut vannet, sier avdelingsdirektør Kjell Skjerve i Statens vegvesen.

I mellomtiden er gammel asfalt frest opp og lagt ut på nytt de verste stedene.

– Entreprenøren sjekker hver morgen hvordan det ser ut. Vegen vil bli asfaltert skikkelig i løpet av denne måneden. Planen er at de begynner i neste uke, men det kan bli forskyvninger, sier Skjerve.

Viktig uke for Vegpakke Helgeland

E6 i Dunderlandsdalen

Asfalten har sprukket opp på veiskulderen. Dette bildet er tatt i april i år.

Foto: Ricky Hagen

I april la regjeringen fram Nasjonal Transportplan for 2014 – 2023. I dag blir planen godkjent av Stortinget.

Da har opposisjonspartiene fått uttale seg. Utbyggingen legges opp som en samlet utbyggingspakke i tre deler:

  • E6 Helgeland Nord
  • E6 Helgeland Sør
  • E6 Brattås – Lien

Onsdag godkjenner kommunestyret i Vefsn de to siste reguleringsplanene. Det er en viktig milepæl, sier prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland.

– Da har vi fått reguleringsvedtak på alle de 19 reguleringsplanene som hører til E6 Helgeland, og da vet vi hva vi skal bygge.

Bompengefinansiering

En annen viktig milepæl skjer i dag. Da stiller Rana garanti for bompengefinansieringen av første del, Helgeland Nord.

Regjeringen krever at Nordland fylkeskommune og de involverte kommunene stiller bompengegaranti før de gir klarsignal. Staten går inn med majoriteten av pengene i prosjektet, men bilistene skal betale cirka en fjerdedel gjennom bompenger.

I mai vedtok Grane bompengegaranti, fredag gikk Hemnes inn med garanti og i dag gjør Rana det samme.

Hemnes vedtok i november 2011 at de ikke ville være med på bompengefinansieringen, siden vegen bare så vidt er innom kommunen.

Prosjektet blir likevel gjennomført, med fylkeskommunen og de andre tre kommunene som garantister.

Helgeland Nord først ut

Prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland, sier Helgeland Nord er kommet lengst.

– Slik vi ligger an nå er alt klart for kunne vedta av en stortingsproposisjon for Helgeland Nord. Det som gjenstår for å få vedtatt en proposisjon for sør er at reguleringsvedtakene er på plass, og at de nødvendige kostnadsberegningene er gjort. Det må Stortinget ha før de kan vedta utbygging, sier Nyland.

Skal godkjennes i oktober

Det er mange som hadde forventet at Stortinget skulle behandle proposisjonen om Vegpakke Helgeland Nord før Stortinget tar ferie. Men det vil ikke skje før i oktober ifølge stortingsrepresentant Janne Sjelmo Nordås (Sp).

Hun sier at det er mulig at Statens vegvesen kan fortsette arbeidet med anbudsforberedelsene likevel.

– Det er viktig at regjeringen legger opp til en anbudsprosess før godkjenning i Stortinget i oktober. De har gjort det i noen saker tidligere. Da kan Statens vegvesen gjøre forarbeidet, med forbehold om godkjennelse i Stortinget.

Oppstart i 2014

Dersom Stortinget vedtar proposisjonen i oktober, forventer prosjektlederen at de kan starte arbeidet til neste år.

– Tidligste oppstart er Helgeland Nord, og der håper vi å få starte fysisk arbeid i marka sommeren/høsten 2014, sier Nyland.

Det er godt nytt for pendleren fra Dunderlandsdalen, men han håper på asfalt så snart som mulig.

– De har jo lovet oss en ny veg på sikt, men før det skjer må jo ha en veg å kjøre på. Slik det ser ut i dag er det et sørgelig kapittel, sier Hagen.