NRK Meny
Normal

– Det mest dramatiske jeg har vært borti på havet

– Vi sto på brua, og bare ventet på smellet, forteller Steinar Pedersen, som er vakthavende på ferga MF «Hasvik». Fergemannskapet fryktet i natt de skulle kollidere med noe som de mener var en ubåt i Vestfjorden.

Gassdrevet ferge

MF «Hasvik» med et mannskap på tre var i natt på vei hjem fra den fra den årlige sjekken ved Fiskarstrand verft da en ukjent farkost dukket opp på radaren, i Vestfjorden. Ferga som trafikkerer i sambandet Øksfjord-Hasvik befinner seg i morgentimene fredag utenfor Harstad.

Foto: Boreal Transport

MF «Hasvik» med et mannskap på tre var i natt på tur fra Ålesund til Hammerfest, og hadde akkurat passert Flatøy på tur over Vestfjorden da noe uvanlig skjedde.

– På radaren ser vi en rar liten vektor om lag 100 meter fra oss. Den følger oss med ca. 13 knop i om lag tre minutter. Plutselig dreier den mot oss og kommer nærmere. Da gikk kollisjonsalarmen ombord i styrehuset, forteller Steinar Pedersen, som er vakthavende på ferga «Hasvik».

Fra broen på båten speider mannskapet etter farkosten men ifølge Pedersen ser de ingen ting.

– Kollisjonsalarmen hadde gått, og vi ventet bare på et smell uten å se hva som skulle treffe oss. Det var nifst. Dette er det mest dramatiske jeg har vært borti på havet, forteller Pedersen til NRK.

Ivar Moen

Oberstløytnant Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) sier de har god kontroll på hva som foregår i norske farvann.

Foto: Forsvaret

På radaren ser mannskapet at farkosten dreier litt på kurs og dykker, om lag 200 meter fra ferga. Mannskapet tok kontakt med HRS, som bekrefter overfor NRK at de har mottatt en melding om hendelsen.

– Vi ringte også Forsvaret, som har ringt oss flere ganger i natt. Vi understreket at vi mistenker en ubåt. De sa de skulle sette trykk på saken i natt.

Oberstløytnant Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) opplyser til NRK at de har sjekket observasjonen til mannskapet på MF «Hasvik».

– Ingen ubåt

– Jeg kan bekrefte at Forsvaret har en del egenaktivitet i området. ​Basert på en helhetlig vurdering av alle forsvarets informasjonskilder vil vi ikke iverksette et søk basert på denne radarindikasjonen. I dette konkrete tilfellet tilsier våre vurderinger at det ikke var en u-båt som ga utslag på radaren om bord på «Hasvik», sier Moen til NRK.

Samtidig berømmer han fergemannskapene som rapporterte om sine observasjoner.

– De har gjort alt riktig. Forsvaret er svært glad for at publikum melder fra om mistenkelige observasjoner og aktivitet, men ber om forståelse for at alle innmeldinger ikke resulterer i konkrete tiltak fra Forsvaret.

Ifølge Moen bygger Forsvaret bygger sine vurderinger på et bredt spekter av graderte og ugraderte informasjoner.

– Tips fra publikum er bare en av flere informasjoner i denne helhetlige vurderingen, sier Moen.

Flere hendelser på kort tid

Hendelsen er den fjerde på kort tid som sjøfarende i Nordland melder om. For to uker slo fiskeskøyta «Lillebror» ubåt-alarm ved Givær vest for Bodø.

Torsdag skriver nettstedet Aldrimer.no om to ny hendelser. Den første på Helgeland.

Odin René Engan

Odin René Engan mener å ha god oversikt over den norske flåten, og hevder det han så var en ubåt som ikke hadde norsk tilhørighet.

Foto: Privat

Odin René Engan var en av dem som befant seg om bord i båten som var på vei mot Brønnøysund 22. oktober i år. Han gjengir overfor NRK hva mannskapet observerte mellom Hamnøya og Hornslandet.

– Jeg har vært på sjøen siden jeg var 15, og mener uten tvil at det vi så var en ubåt. Vi er også ganske sikre på at den ikke var norsk, sier Engan til NRK.

– Hva får deg til å tro det?

– Dette var en stor, kolossal sak. Tårnet var svært og robust, og lignet ikke på noe av det som finnes i NATO-styrken.

– Ingen lanterner var tent, heller, og den dukket ikke opp på AIS-en. Mitt inntrykk er at dette var et fartøy som ikke ønsket å bli identifisert.

– Tar observasjoner på alvor

Overvåkningsskipet Marjatta oppholdt seg sist lørdag på Tysfjorden i Nordland i ett døgn ifølge vitn

Overvåkningsskipet Marjata oppholdt seg sist lørdag på Tysfjorden i Nordland i ett døgn ifølge vitner.

Foto: Geir Nygård

I en e-post til NRK skriver Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) at Forsvaret tar publikum som melder inn observasjoner på alvor, og undersøker innrapporteringene grundig.

I dette tilfellet ble et innlegg vedrørende den omtalte hendelsen først publisert på Facebook. Derfor var det ikke naturlig for FOH å reagere, når observasjonen ikke ble rapportert til hverken politiet eller Forsvaret, kommer det fram av e-posten.

FOH viser videre til det de allerede har sagt. Det var flere norske skip i området den samme uken i forbindelse med øvelsesaktivitet – flere korvetter, en fregatt og en ubåt som seilte i henhold til Sjøforsvarets seilingsplan.

Brønnøysund sett fra nord med sentrum midt i bildet

Mannskapet var på tur til Brønnøysund (bildet), da de gjorde observasjonen.

Foto: Vegardn (cc) Wikimedia Commons

– FOH har meget god kontroll på ubåtaktiviteten i eget interesseområde. Hvis FOH mistenker ubåtaktivitet som krenker de nasjonale suverene rettighetene, vil vi iverksette tiltak med relevante kapasiteter.

Flere observasjoner

22. oktober meldte en fiskeskøyte om en nestenkollisjon med en ubåt utenfor Givær i Vestfjorden, noe som førte til at et P3 Orion ble sendt ut for å sjekke. Det skal imidlertid ha tatt nesten fem timer før flyet startet søk i området.

I artikkelen på Aldrimer vises det også til en annen hendelse, i Andfjorden 13. oktober. Her skal en fisker ha sett en ubåt dukke opp 20–30 meter fra båten.

FOH skriver i e-post at de fikk melding om denne observasjonen først etter 13 dager. Det som FOH sitter med av informasjon knyttet til observasjonen, viser at det skal ha vært snakk om et objekt med blinkende rødt lys med hastighet på 10–15 knop.

– FOH har ingen indikasjoner på at dette var en ubåt. Forsvaret hadde øvingsaktivitet i området, og observasjonen kan være relatert til det, uten at FOH ønsker å spekulere ytterligere.