– Av og til klarer jeg å holde kjeft. Det gjorde jeg i to år. Nå er jeg klar til å bable i ett sett i nye fire år. Jeg har mye jeg vil si, lyder det fra en opplagt Joddski.
Joddski, Jørgen Nordeng, har ikke ro i kroppen etter det han kaller årene i eksil, altså uten å gi ut noe. Etter Hålogalandslagets innsats i 2012 var det nemlig stille, med unntak av en flyktig Tungtvann-gjenforening i 2014.
– En slik pause er i hiphop-år å regne som 15 år! Jeg har bygd meg opp, så nå blir det ikke stille med det første, lover Joddski.
– Bygdedyret var første varselsskudd, mitt oppgjør med fortiden og litt tilbakeskuende. For etter å ha vært gift med Poppa Lars i syv år, var jeg mye rundt som nyskilt. Nå er jeg tilbake til det gode, gammeldagse. Det var derfor musikken på Bygdedyret var så rigid; jeg måtte forberede fansen litt. Nå ruller jeg ut artilleriet med Han Far, sier Joddski om skiven som er i vente i vår.
Første beat
Alt er klart og innspilt, for tiden mikses og mastres de siste låtene, for øvrig av Poppa Lars, som også har produsert tittellåten.
– Det er første beaten han har laget til meg siden 2007. Jeg gjorde ikke noe av Lars på fem år for å vise at jeg kunne klare meg uten ham. Nå er han en av mine musikalske rådgivere. Men det satt langt inne å gjøre noe sammen igjen. Jeg har vært på nok bandreunioner som har vært bra, til de har funnet på at de skal gi ut ny plate.
Siden Joddski var hypp på at plate to ut i denne omgang skulle ha et mer enhetlig lydbilde, valgte han seg en produsent som har stått for det meste ellers: Sorte Beats fra Bodø.
– Jeg har fulgt ham og sett hvordan han har bygget seg opp. Men jeg er veldig involvert i produksjonen, bedyrer rapveteranen.
Ærlig sak
Låten «Ærlig sak» slippes denne uken, etter å ha hatt førpremiere på sist fredags National Rap Show på P3.
– Den viser det vi gjør, og er det hardeste vi har gjort. Ever, sier Joddski, som sier at med albumet Han Far har han kommet til nåtiden.
– Jeg har fått til noe som ikke høres ut som noe annet, sier han rett ut og karakteriserer det som originalt, men ikke alternativt.
– Man vil være moderne, men aldeles ikke være en 37 år gammel rapper som hiver seg på 21-åringenes greier. Poppa Lars sa du kan ikke være trendy, du er Han Far, skisserer Joddski.
Og han far er på god nordnorsk rett og slett sjefen, ifølge Joddski.
– Han er autoriteten, The Man, bossen. Mer enn at det sier noe om alder.
Liv og død fremdeles
Og så ler Joddski. Godt. Det er forskjellen på før og nå, skal vi tro ham selv. For i dag kan han le av seg selv.
– Glimtet i øyet, selvironien, det er kommet med årene. Det var på liv og død for meg før, og det er det fremdeles. Men jeg kan le av det.
Joddski har aldri møtt noen vegg. Derimot har det gått i fire-femårssykluser etter Tungtvann.
– Dette blir min fjerde, sier Joddski om dagens kjør. Der han bookes til konserter utover våren på grunnlag av kritikerroste Bygdedyret, mens han allerede er på full fart videre.
Evig oppvekstroman
– Det er mye jeg ikke kan si i dag, som jeg kunne si i 2000. Folk er mer følsomme nå. Det er også en del ting som ikke er lov å si når man er over 30 år. Men jeg er ikke redd for å bli tannløs. Jeg er mindre redd for å si fra i dag enn før. Jeg tar for meg oppveksten min; du vet, når ting er foreldet kan man snakke om det, gliser han og fortsetter:
– Hiphop er en slags evig oppvekstroman uansett. Folk er interessert i å høre på ordentlig musikk igjen, sier Joddski,som anser årene fra 2003 som en mørketid for norsk hiphop.
– Folk trodde de måtte på realityshow, sier han tørt: Det ble mye kleint.
Idag mener han det er som en ny punkæra, siden bransjen ikke lenger har noen makt.
– Se på meg, jeg har en manager, jeg har plateselskapet mitt, Mosvolddalen Records. Jeg jobber hardt, spiller live, gir ut nytt. Jeg har funnet min plass, jeg er den beste rapperen fra Mosvolddalen, sier Joddski. Og ler igjen.