NRK Meny
Normal

– Det blir skummelt her når turistene kommer

Statens vegvesen har brukt flere hundre millioner kroner på å sikre en av Lofotens mest rasutsatte veier, men det blir trangt om plassen når turistene melder sin ankomst.

E10 Hamnøyfjellet

Slik ser det ut på den rassikre strekninga på E10 mellom Solbjørnneset og Hamnøya i Lofoten en vanlig søndag i mars. Til sommeren blir det trolig trangere om plassen.

Foto: Tommy Johansen

– Det kan bli kjempeskummelt i sommer. De kan ikke ha tenkt mye på de myke trafikantene, sier kontaktperson for Moskenes Reiselivsforum, Lilian Dijkema, til NRK.

Lilian Dijkema

Lilian Dijkema i Moskenes Reiselivsforum er bekymret for sikkerheten til de myke trafikantene.

Foto: Privat

Statens vegvesens prestisjeprosjekt på E10 mellom Solbjørnneset og Hamnøya i Lofoten, med en prislapp på drøyt 800 millioner kroner, sto ferdig ved årsskiftet.

Tunneler med glassvegger, og helt spesielle rasoverbygg, gir bilistene på en av de mest rasutsatte veiene i Lofoten trygghet.

Det samme gjelder ikke for de myke trafikantene, hevder Dijkema, som har prøvde seg til fots nylig.

– Spaserturen var en ekkel opplevelse. Det var trangt, altfor lite plass, svingete og ikke mye klaring til trafikken, sier hun.

Frykter ulykker

Til vanlig har Moskenes i overkant av 1000 innbyggere, men antall mennesker øker betydelig under turistsesongen.

Prosjektleder Jann Eliassen

Prosjektleder Jann Eliassen i Statens vegvesen sier de er kjent med bekymringen.

Foto: Tomas Rolland, Statens vegvesen

Blant annet er en skolegruppe på 80 personer som skal sykle til Svolvær fra Å ventet i sommer.

– Veiene er blitt helt fantastisk, det er vi glad for, men vi frykter det kan skje ulykker, sier Dijkema.

Og bekymringen er ikke ukjent for Statens vegvesen.

– Vi har fått den samme tilbakemeldingen på informasjonsmøter vi har hatt, bekrefter prosjektleder Jann Eliassen.

Vurderer tiltak

Ifølge prosjektlederen har har bilene seks meter å boltre seg på i rasoverbygget, mens de myke trafikantene har om lag en meter på hver side.

Eliassen understreker at strekningen er bygd som prosjektert, og at han ikke kan svare for hvilke hensyn som er tatt i planprosessen.

– I ettertid kan man si at sikkerheten for myke trafikanter kunne ha vært bedre. Men det var ikke tatt høyde for dette tidlig i prosjektet, forklarer han, og viser til at de aller første tunnelene i prosjektet ble bygd rundt år 2000.

(artikkelen fortsetter under bildet)

E10 Hamnøya

Tunneler med glassvegger, og helt spesielle rasoverbygg, gir bilistene på en av de mest rasutsatte veiene i Lofoten trygghet.

Foto: Tommy Johansen

– Når det er sagt er rasoverbyggene noe av det tryggeste man kan sykle igjennom.

Samtidig understreker han at de er åpen for å se på alternativer i framtiden.

– Jeg vet at det er gjort forsøk på at bilister kan få signal når det er syklister inne i bygget, men her kjenner jeg ikke detaljene godt nok.

Tuneller med glassvegg skal gi bilistene på Lofotens mest rasutsatte veier både trygghet og opplevelse. Nå rassikres E10 for flere hundre millioner kroner.

Se reportasje om rassikringsprosjektet fra sommeren 2014.