Denne uken har uvær og dårlig føre skapt til dels store utfordringer for vogntog i fylket. Bare i går satte fem-seks vogntog seg fast i Dunderlandsdalen i Rana. Dagen før måtte fire vogntog berges og sist helg satte seks vogntog seg fast på veier i Nordland.
Fredrik Bergmann i Falck Redning har vært i bransjen i 15 år, og sier at bedre utstyr og biler ikke har gjort situasjonen bedre.
– Årsaken er at godsbiler fra Polen og Baltikum har økt. I store transportfirmaer med flere tusen ansatte, sendes unge, uerfarne sjåfører ut på norske veier. Det er en viktig årsak til at situasjonen ikke blir bedre.
– Risikoen øker
Bergmann har sett nærmere på hvordan tallene fordeler seg mellom norske og utenlandske sjåfører.
Bakgrunnen er et oppdrag fra Vegdirektoratet, der Falck, If Forsikring og Viking siden 2011 har samlet inn data om bilberginger. Målsettingen er å avdekke hvilke veistrekninger som er mest utsatt for ulykker og veisperringer.
«Bambi på glattisen»
Statistikken viser at utenlandske vogntog og sjåfører er kraftig overrepresentert i ulykker og hendelser som krever bergingshjelp. Dette gjelder særlig vinterstid.
– Sjåførene blir som «bambi på isen». I tillegg er norske veier i særklasse dårlig, mener Fredrik Bergmann.
Samtidig er flere norske enn utenlandske vogntog involvert i møteulykker, utforkjøringer og velt.
– Nordmenn har utstyret og gode kjøretøy. Det gjør at de holder høyere fart, noe som også gjør at faren for førerfeil øker, bemerker Bergmann.
Tre ganger mer utsatt for ulykker
En undersøkelse fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser også at vogntog fra land utenfor Norden, er tre ganger så utsatt for å bli innblandet i alvorlige trafikkulykker i Nord-Norge, Trøndelag og på Vestlandet enn ellers i landet.
Forskerne har identifisert to faktorer som kan bidra til å forklare forskjellen.
– Den første er vinterkjøring, der vi har sett at godsbiler fra Europa har en større andel ulykker i vinterhalvåret. Den andre faktoren er at det ser ut til å være mer krevende å kjøre i nord og vest, sier transportforsker Tor-Olav Nævestad ved TØI.
– En stor utfordring
Statssekretær Tom Cato Karlsen i Fremskrittspartiet, sier regjeringen gjør det de kan for å sikre vintertrafikken.
– Vi har firedoblet antall kontroller. Når det gjelder kjøreferdigheter, så er det litt vanskeligere å kontrollere utover å sjekke at vedkommende har de nødvendige papirene, sier Karlsen.
Han forteller at Vegvesenet startet et samarbeid med de ulike selskapene som benytter seg av vogntogene og også har laget et informasjonshefte om å kjøre på snø og is.
– Vi må stole på at den opplæringen sjåførene har fått står i stil til forholdene på norske veier, samtidig som vi gjennomfører tekniske tiltak.