Det er en uke til 17. mai – den store bunadsdagen. På stuebordet til Tove Pedersen Kikvik i Bodø går symaskinen varm. Hun har tre-fire bunader som skal være ferdig montert til den store dagen.
– Det er viktig å være nøye. En bunad skal vare hele livet. Og gjerne gå i arv til neste generasjon, sier Kikvik.
Visstnok skal så mange som 75 prosent av alle norske kvinne ha bunad. Det betyr at det henger rundt 1,5 millioner bunader rundt om i landet.
Mye håndsøm
Ifølge Norsk institutt for bunad og folkedrakt er det bare 3000 personer i Norge som tar på seg den tidkrevende jobben det er å sy bunader.
Tove Pedersen Kikvik bruker en uke på å montere en bunad. Det som gjør det tidkrevende, er at det er mye håndsøm. Og tid koster penger. Kjøper du den ny, koster den gjerne fra 20.000 opp til 80.000 kroner, avhengig av hva slags bunad du skal ha.
– Det koster. Men da får du skikkelig håndverk på kjøpet. Det er verdt prisen, mener Kikvik.
Bunadfabrikk i Estland
Du slipper litt billigere unna med å kjøpe bunad som er sydd i Kina eller Estland. Den norske bedriften Solhjell Baltic er en av Norges største bunadsprodusenter og har 40 ansatte i Estland som produserer rundt 1.800 bunader totalt i året.
Bedriften leverer dame- og herrebunader blant annet til Husfliden nasjonalt og rundt 70 utsalgssteder i Norge.
– Det er helt slutt på at bunader produseres i Norge i større skala. Til det er kostnadene for høye. En bunad produsert og sydd i Norge kostet 100.000 kroner. At produksjonen ble flyttet til akkurat Estland handler om at de har lang tradisjon for sying og brodering av folkedrakter, sier daglig leder Inger Siri Strand.
Nær milliardomsetning
Ifølge tall fra Norsk Institutt for bunad og folkedrakt omsetter bunadsnæringen for mellom 700–800 millioner kroner årlig.
– Nå kan vi kjøpe bunad akkurat som vi kjøper kjole eller dress. Noen andre har laget den ferdig for oss, og vi går i butikken og kjøper den. Bunaden henger i skapet som hvilken som helst annen kjole. Vi blir konsumenter av egen tradisjon istedenfor å være med å utvikle tradisjonsarven, sier Mette Vårdal som er leder i Noregs ungdomslag.
Hun mener bunaden mister sin sjel når den masseproduseres i utlandet.
– Bunaden har blitt en suksesshistorie, men fortellingen kan ende opp historieløs og uten slagkraft, mener lederen i Noregs ungdomslag.