NRK Meny
Normal

– Billettsystemet er helt «ræva»

På en travel dag kan du bli stående i kø opptil en time. Hurtigbåtpassasjerer erger seg og ansatte synes det er flaut at systemet er så gammeldags.

Folk i kø for å kjøpe billett til hurtigbåt

På en travel dag kan det være så mange som 3-400 reisende i kø foran billettskranken ved Hurtigbåtkaia i Bodø.

Foto: Gøril Synnøve Johannesen / NRK

Det er ikke mulig å kjøpe billetter verken via internett, telefon eller ombord.

Det fører til at køen foran billettskranken ved hurtigbåtkaia i Bodø blir lang og man må møte opp i god før det kastes loss.

– Jeg har stått i kø i tre kvarter på det meste, forteller en passasjer.

Flere fylkeskommuner har tatt i bruk nymotens teknologi for billettbestilling til ferger og hurtigbåter, men i Nordland finnes det ikke forhåndssalg. Det eneste alternativet er å troppe opp i ekspedisjonen før avreise.

– Gammeldags

Tom Pettersen er misfornøyd med billettsystemet

Tom Pettersen er blant de reisende som er misfornøyd med billettsystemet.

Foto: Adrian Dahl Johansen / NRK

Hvert år reiser over en halv million passasjerer med hurtigbåt i Nordland.

En av dem er Tom Pettersen som mener fylkeskommunen bør legge bedre til rette for de reisende.

– Dette er håpløst. Så gammeldags at det nesten er utrolig.

– Flaut

Hurtigbåtaptein Geir Ole Nordgård er heller ikke fornøyd med billettsystemet.

– Det er jo flaut. Folk må stå i kø og vente veldig lenge. På en dag som dette, en fredag hvor mange skal ut å reise, kan det i verste fall være en 3-400 stykker som må stille seg i kø, sier Nordgård.

Han forstår godt at folk blir frustrerte og oppgitte over systemet.

– Helt ræva, spør du meg, sier passasjer Bjørn Torgeirsen.

Se saken her:

Man kan ikke forhåndsbestille billetter hvis man skal reise med Hurtigbåt i Nordland. Det fører til lange køer og frustrerte passasjerer.

Vil ha ventetiden under 10 minutter

Hild Marit Olsen, ordførerkanidat i Bodø(AP)

Fylkesråd for samferdsel, Hild-Marit Olsen har selv opplevd at billettsystemet skaper lange køer og erkjenner at det ikke er godt nok.

Foto: Einar Breivik / NRK

– Jeg forstår både de reisendes og de ansattes frustrasjon, sier fylkesråd for samferdsel, Hild-Marit Olsen.

Hun forklarer at årsaken til at man ikke skaffe seg billetter på annet vis er at bookingsystemet og billeteringssystemet ikke kommuniserer.

– Det er ei løsning vi ikke kan være fornøyde med og derfor skal det moderniseres, sier Olsen.

Hun forteller at de er i gang med både kortsiktige og langsiktige løsninger.

– Det handler blant annet om å oppfylle et krav om at ventetiden ikke skal være mer enn 10 minutter. På lengre sikt skal vi anskaffe et nytt billettsystem som skal driftes av Fylkeskommunen, uavhengig av hvilken operatøt som drifter de ulike rutene.