Magnus Vibe i Bodø har ny og strøken bil, men bare tilsynelatende.
– Jeg vet ikke hva som skjedde. Jeg hadde vært en tur på butikken, og plutselig oppdaget jeg at det var en liten bulk på skjermen, sier han oppgitt til NRK.
Mai er høysesong
Handledagene før 17. mai er blant de dagene i året hvor det er størst fare for å finne bilen med bulker eller skrammer på parkeringsplassen.
Og det verste er at den som har skylda i de aller fleste tilfellene ikke sier fra.
– Jeg kjenner jeg blir irritert over at jeg må punge ut for andres uforsiktighet. Det er jo pengene min de tar. Det er en holdning til andres eiendom som ikke er bra.
Vibe har selv vært uheldig å dulte borti en bil på parkeringsplassen.
– Men da ga jeg meg til kjenne. Hvorfor det skal være så vanskelig kan jeg ikke skjønne, sier Vibe.
– 100.000 skader i året
Forsikringsselskapet Gjensidige bekrefter at de aller fleste stikker av når de bulker en annen bil.
– Over 100.000 bilskader på parkeringsplasser rundt om i landet blir meldt inn til forsikringsselskapene hvert år. Selskapene betaler ut over en milliard kroner i året for å dekke slike skader, sier Nord-Norge-sjef Steve Samuelsen i Gjensidige.
Mørketallene er store fordi slike skader ofte repareres utenom forsikringsordningen – for å unngå bonustap.
Han er ekspert på bulkretting, og har det ekstra travelt i mai.
– Jeg ser minst 1000 slike skader i året. Av dem er det en til to skader hvor synderen har gitt seg til kjenne.
– Handler om etikk og moral
Ifølge trafikkforsker Dagfinn Moe ved SINTEF er det flere årsaker til at folk unnlater å ta på seg ansvaret når de bulker eller skraper opp andres biler. Noen er nok rett og slett ikke er klar over det. For eksempel kan et barn ha åpnet en bildør og truffet nabobilen. Andre sjekker kanskje bilen de kom borti uten å oppdage skaden.
– Så er det de tilfellene hvor det ikke er noen tvil, men den ansvarlige bare stikker av gårde uten å i ifra. Det handler til syvende og sist om etikk og moral. Om den enkeltes samvittighet og vilje til å rydde opp etter seg. Noen har en svakere selvkontroll og tar sjansen på å komme seg unna.
Det kan henge sammen med hvordan man oppfører seg i trafikk generelt.
– Er man rufsete i kjørestilen, følger det gjerne med slike skader, sier Dagfinn Moe.