Januar og februar er de to verste månedene for elgpåkjørsel i Norge og med økende snømengde og synkende temperaturer trekker elg nærmere vei. Bare i Nordland ble 120 elger påkjørt i november og desember. Det betyr at i gjennomsnitt to elger blir påkjørt av bil eller tog i fylket.
I helga fikk familien Savatdal i Bodø nærkontakt med elgen. Det skjedde på E6 i Dunderlandsdalen i Rana – på vei hjem fra juleferie. Bare flaks gjorde at de kunne kjøre hjem etter påkjørselen.
– Det smalt såpass i bilen at ungene som sov i baksetet bråvåknet. Elgen traff i siden på bilen, og vi kunne fortsette. Men jeg fikk et skikkelig støkk. Det gikk sakte resten av turen til Bodø, og det var mange biler som kjører forbi.
NRK møter han dagen etter sammen med lederen av Viltnemnda i Bodø.
– Han har hatt utrolig flaks som slapp såpass billig fra en elgkollisjon, sier Johan Bakke.
Savatdel nikker bekreftende.
– Det er små marginer. Det øyeblikket fra du aner fred og ingen fare til elgen plutselig hopper ut i veibanen, går utrolig fort.
- Les også: Derfor ender elgen i frontruta di
Kuttskader og herpede biler
Ikke alle er like heldig som familien fra Bodø.
– En elgkollisjon fører ofte store skader på bilen. Det er ikke uvanlig at skadene på bilen er så store at bilen må kondemneres. Personskader som sår- og kutt fra en knust frontrute er også et vanlig syn, sier Bakke.
Når skadene blir omfattende skyldes dette som regel at sjåføren har holdt høy fart og mistet kontrollen på bilen og havner utfor veien. Bakke mener bilistene må ta elgskiltene langs veien på alvor.
(artikkelen fortsetter under)
– Ser du elgskilt, bør du senke farten 10 km/t og være ekstra oppmerksom. Disse skiltene varsler at dette er elgens trekkområde, og derfor sannsynlig at du vil møte en elg akkurat her.
Travle måneder for Viltnemnda
Med økende snømengder og lavere temperaturer i trekker dyrene ned fra fjellet mot vei og bebyggelse. 500 elg ble påkjørt de to månedene i fjor ifølge Hjorteviltregisteret. Men de reelle tallene er høyere fordi langt fra alle hendelser blir registrert.
For viltnemnda som avliver de påkjørte elgene blir det ei travel tid fremover.
– Vi sitter hver ettermiddag og venter på telefon om elgpåkjørsler. Det er ingen hyggelig jobb å ta vare på hardt skadde dyr, men det må gjøres, sier leder Johan Bakke i Viltnemnda i Bodø.
– Er det for mye elg?
– Nei, ikke ifølge forvaltningen. Det skal være en bærekraftig stamme. Men trafikken har økt enormt de siste årene. Vi må rydde mer skog og sette opp flere viltgjerder. Ser man på veistrekninger hvor det er satt opp gjerder på noen strekningene, er problemet redusert, sier Bakke.