– Tidligere ble det russiske forsvaret beskrevet som en storslegge, upresis og treg. I dag ser vi et Russland med raskere våpen og en større verktøykasse, sa Søreide i en interpellasjonsdebatt i Stortinget tirsdag.
Hun understreket at det ikke foreligger noen trussel fra Russland mot Norge, men la til at situasjoner kan oppstå der konflikter kommer til våre nærområder.
– Men vi ser ikke noen slike situasjoner i dag, anførte hun.
Forsvarsministeren mener aktiviteten til russiske militærfly øker sannsynligheten for uønskede episoder og hendelser også i sivil luftfart.
– De mest alvorlige luftfartshendelsene har funnet sted over Østersjøen, sa Søreide, som påpekte at det ikke har vært registrert russisk krenking av norsk luftrom etter Sovjetunionens oppløsning.
- Les også: – Russland er en risiko for sivil luftfart
- Les også: – Flysikkerheten i Europa er truet
Ifølge en oversikt fra den britiske tenketanken European Leadership Network har 10 av 40 farlige episoder med russiske militærfly over Europa skjedd i Norges nærområder.
Farlige situasjoner
Interpellant var Høyres Michael Tetzschner som ville vite hva regjeringen akter å gjøre med trusselen mot sivil luftfart som økt militær flyaktivitet fra russisk side representerer.
Tetzschner viste blant annet til en hendelse fra 3. mars i fjor da et SAS-fly med 132 passasjerer måtte gjennomføre en unnamanøver rett sør for Malmo etter at et russisk spionfly passerte bare 90 meter unna.
– Det russiske flyet svarte ikke på radioanrop og hadde slått av sine transpondere. En årvåken flygeledelse i Sverige fikk dette inn på sin flyradar og varslet pilotene i tide. Dette kunne blitt en meget alvorlig ulykke, framholdt Tetzschner.
Forsvarsministeren medga at det har vært en tydelig økning i russiske flyginger langs NATOs grenser og at norske jagerfly rutinemessig er på vingene for å identifisere flyene.
– De mest alvorlige luftfartshendelsene har funnet sted over Østersjøen, sa Søreide, som slo fast at aktiviteten øker sannsynligheten for uønskede episoder og hendelser også i sivil luftfart.
Norge
Ifølge forsvarsministeren er det ikke registrert russisk krenkelse av norsk luftrom etter Sovjetunionens oppløsning.
– Russiske militære fly er ikke underlagt norske lufttrafikkregler når de flyr i internasjonalt luftrom. Det betyr at de heller ikke har en juridisk plikt til å være i kontakt med norsk lufttrafikktjeneste ved slike flyginger, sier Søreide.
Russiske militære fly benytter ikke elektronisk identifikasjonssystem og er derfor usynlige for de fleste sivile overvåkingssystemer. Militære radarpar vil imidlertid kunne oppdage flyene, og et godt samarbeid mellom Forsvaret og sivile luftfartsmyndigheter er nødvendig, framholder hun.
– Tidsskille
Søreide poengterte at den økte russiske militære aktiviteten også har en sikkerhetspolitisk side.
Hun slår fast at 2014 kan bli stående som et tidsskille i europeisk sikkerhetspolitikk.
– Hovedelementene i denne utviklingen er et mer selvhevdende og militært kapabelt Russland, sier hun og viser til at russernes reaksjonstid og operative evne er kraftig forbedret.
– For at Forsvaret skal være et relevant instrument for sikkerhetspolitisk krisehåndtering må store deler av strukturen kunne være tilgjengelig på mye kortere tid enn i dag, understreker hun.