NRK Meny
Normal

– 5000 km langs jernbanen har blitt min medisin

Han fikk beskjed om at han aldri kunne gå i fjellet. Nå har Erlend Garåsen gått flere tusen kilometer langs Norges jernbanelinjer.

Erlend Garåsen skinnelangs

Erlend Garåsen forteller om reisen med tekst og bilder på nettsiden «Skinnelangs».

Foto: Alexander Vestrum

– Jeg kunne sitte i fem minutter på stolen før jeg klarte å ta en telefonsamtale, forteller Erlend Garåsen.

Nå har han gått halve jernbanenettet i Norge på langs. Interessen for tog har vært der siden han var barn og lekte med modelltog. Vandringen langs togskinnen skjedde først etter mange år sykdom og kreft.

Som 15 åring fikk han en bindevevsykdom som gjorde at han knapt nok kunne puste og i 2010 ble han i tillegg behandlet for kreft.

I oppbyggingsfasen fra sykdommen ble han invitert på tur langs Rallarvegen. Her ble han inspirert til lignende turer.

Per nå har lagt bak seg halve Norgesbanen, noe som tilsvarer rundt 2 800 kilometer. Målet er å gå alle jernbanelinjene i Norge, både operative og nedlagte. Da vil han til slutt ende opp med å ha gått rundt 5 000 kilometer.

– 5000 km langs jernbanen har blitt min medisin, forteller Garåsen.

Den siste uken har Nordlandsbanen stått for tur.

Skinnelangs

Det er ikke like langt å gå i nærheten av skinnene. Flere ganger må han gå ekstra langt.

Foto: Erlend Garåsen

Bruker ferien på toglinjene

Til daglig jobber han som webutvikler i Oslo. Han bruker frihelger og ferien på å ta seg rundt linjene. Han har trolig gått hele Norgesbanen om tre år.

Nordlandsbanen er den lengste strekningen han har gått. Nå er han på Sulitjelmabanen, som er siste etappe for denne gang.

Tidligere har turene gått til blant annet Bergensbanen, Sørlandsbanen og Setesdalsbanen.

Historisk tur

Det ligger mye historie i jernbanelinjene.

Erlend Garåsen

Siste etappe fører han til Sulitjelma på historisk vandring.

Foto: Christine Karijord / NRK

I Sulitjelma er det bare restene som er igjen og kan fortelle om den jernbanen og industrien som en gang var.

Med god hjelp fra lokalhistoriker Sverre Pettersen håper han å få godt med påfyll av jernbanehistorie, gruvesamfunn og fin natur.

De nedlagte banene er de aller beste. Da kan jeg grave i historien og finne ut hvordan ting var.

Erlend Garåsen

Dette blir siste stopp før hjemturen. Da skal han ta seg litt ordentlig ferie før jobbhverdagen starter igjen.

På tur med venner og familie

– Det fascinerer meg at man komme seg så langt som 30 kilometer på 7-8 timer.

Dagens tur på 36 kilometer blir tung, selv for en erfaren vandrer. Med historiepåfylling tar nok turen nærmere tolv timer. Han får ofte selskap av venner og familie på turene.

De fysiske mestringene er store for en person med hans sykdomsbakgrunn. Pusten er fortsatt ikke helt optimal. I stigninger må han ta det rolig i eget tempo.

Dette har mye med meg å gjøre. Jeg er veldig sta og gir aldri opp

Erlend Garåsen

Garåsen vil presisere at det ikke er lov til å gå langs skinnene. Han går langs stier og prøver å finne gode måter å gå nærmest mulig banen. Langs Nordlandsbanen har det trolig vært enkelt.

Hva skjer når du er ferdig om cirka tre år?

– Det har jeg lurt veldig mye på selv. Kanskje jeg blir så gal at jeg tar for meg Sverige og Danmark også, ler jernbanevandreren.