– Kan det virkelig være det samme fjellet?

Turister føler seg lurt dersom turistbildene ikke stemmer med virkeligheten. – Oi, fjellet ser jo helt annerledes ut. Mye mindre og lavere.

Turister prøver å avsløre forskjellen på to bilder av et fjell i Lofoten

Hurtuigrutepassasjene Peter fra Sydney og Ian fra London står på kaia i Bodø og studerer bildet som viser det kjente Lofotfjellet Reinebringen slik det ofte presenteres i turistreklamen – og slik det ser ut i virkeligheten.

Søker du på «Norway» i Google dukker det spektakulært bilde fra Reine i Lofoten opp. Men noen har dratt i bildet, slik at fjellet virker høyere enn det egentlig er. Det ene bildet er trykket sammen, det andre er det ikke.

– Foretrekker sannheten

– Jeg foretrekker et bilde som forteller sannheten. Jeg kunne ikke se at noe var feil. Det som er trykket sammen er åpenbart penere, men det er jo ikke ekte, er Peters umiddelbare kommentar.

Dersom de hadde kommet til Lofoten for å gå i dette fjellet, ville han blitt skuffet over at det ikke så slik ut i virkeligheten.

– Ja, definitivt. Man ser bilder av turistdestinasjoner som er photoshoppet, og blir skuffet når man kommer dit, sier britiske Ian.

Jakten på «likes»

Manipulerte fjelltopper i Lofoten

Manipulerte fjelltopper i Lofoten

Foto: handluggageonly.co.uk / NRK (fotomontasje)

NRK skrev i helga om alle de flotte bildene av norsk natur som de senere år har dukket opp i sosiale medier. Via blogger, forum og ikke minst sosiale medier deler folk bilder som aldri før.

Og med nye, digitale verktøy er det enklere enn noen gang å ta noen kreative grep for å gjøre bildet litt bedre enn det kanskje egentlig er i jakten på respons og «likes» på Facebook.

Turistforsker Tor Geir Kvinen ved Agderforskning tror at turister som kommer til Norge har store forventninger som ikke innfris. Og skuffede turister kan på sikt føre til at utlendingene mister tillit til Norge som destinasjon.

– Redigerte bilder skaper et feilaktig bilde av hvordan virkeligheten egentlig er, noe som på sikt kan skade omdømmet vårt. Det gjelder også de profesjonelle reiselivsaktørene, som er avhengige av å ha en stor grad av troverdighet, sier Kvinen.

– Overselger Norge

Det er turistene på hurtigrutekaia i Bodø enig i.

– Vi har sett flere norske turistbrosjyrer, hvor kartet ikke stemmer med terrenget. jeg skjønner egentlig ikke vitsen med å «overselge» et land som Norge. Det er jo så vakkert her, sier britiske Ian.

– Lar meg ikke lure

Deb Icenberg fra Portland i USA sier at manipulerte turistbilder er blitt så vanlig at hun ikke reagerer på dem lenger.

– Jeg gjør god research før jeg drar, og jeg baserer ikke valgene mine på et eneste bilde. Jeg klarer å se om de er falske, sier hun.

Men Jim fra California og Weytse fra Nederland gikk fem på.

– Seriøst? Du tuller med oss? Vi ville aldri ha sett at det var samme fjellet. Jeg jobber selv mye med photoshop, men jeg kunne ikke se det. Men et fjell er et fjell. Det er vakkert uansett.