Hopp til innhold

TV-dokumentar ga drømme-booking

Hele verden vil høre korpsmusikk og møte ordførere på kaia. Hurtigruten opplever nå den rene drømmebookingen for neste sesong som følge av NRK-programmet «Hurtigruten minutt for minutt».

Tre millioner seere fra 176 ulike land fikk med seg gigantsendinga «Hurtigruten minutt for minutt». Nå skal titusenvis av dem legge ut på verdens vakreste sjøreise.

Bare i løpet av de første seks ukene etter programmet økte antallet bestillinger med 45 prosent for vinteren og sommeren 2012.

– De første seks ukene at TV-sendinga var over, strømmet det på med telefoner og internettbookinger, jubler kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten til NRK.no.

80.000 gjestedøgn

I rene tall betyr det en økning på mellom 70.-80.000 gjestedøgn.

– Det er en betydelig del av av vår booking for neste år, som allerede er i boks, sier han.

Han er ikke i tvil om årsaken til bookingrekorden.

– Hurtigrutesendinga har gitt oss en skikkelig boom. Det synes vi er hyggelig, sier han.

Video Hurtigruta-Boom

Flest nordmenn

Det er først og fremst nordmenn som har bestilt tur. Men også folk fra Europa, Storbritannia og USA skal feriere på Hurtigruten i vinter og til neste sommer. Norum tror folk har fått et eiendomsforhold til skipet.

– Programmet viste at Hurtigruten er en del av kysten. Det viste hvor fantastiske stolt folk langs kysten er av både Hurtigruten, men også av sine egne hjemsteder, sier Norum.

«Hele» verden har fulgt Hurtigruten

Det er ikke mange land som ikke har sett på «Hurtigruten – minutt for minutt». Til og med Bhutan, som ifølge Wikipedia skal være det siste landet i verden som fikk TV og internett, er med på lista.

Interessen fra utlandet har med andre ord vært noe utenom det vanlige.

Danmark, USA, Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Nederland, Sverige, Canada og Russland er landene som har fulgt mest med på hurtigrutens reise fra Bergen til Kirkenes.

Høye nettall

Nettsidene til Hurtigruten minutt for minutt har også opplevd ville tilstander. Knappe tre millioner startede visninger, på det meste 275.000 unike brukere og 44 % seerandel fra utlandet.