30 år siden siste dødsulykke med Sea King: – Det var en kamp på liv og død

De kjempet i iskaldt vann for å overleve. Fem klarte seg, men den sjette måtte gi tapt. – Hadde helikopteret styrtet på land, ville ingen overlevd, sier Bjørn Fossum – 30 år etter den siste dødsulykka i Norge med Sea King.

Bjørn Fossum overlevde Sea King-ulykken utenfor Bodø i 1986

Bjørn Fossum har mange gode minner fra da han jobbet på redningshelikopterne som skal byttes ut i løpet av neste år, men det som er en av de verste dødsulykkene med disse helikoptrene – som skjedde for nøyaktig 30 år siden – glemmer han aldri.

Foto: Håvard Karlsen / NRK

10. november 1986: Bjørn Fossum er radarnavigatør og blir med på en motorsjekk som et Sea King- helikopter skal ta i området rundt Bodø. De er seks mann ombord, de flyr lavt, så skjer det.

– Helikopteret flyr inn i en kraftledning, rett over Kristivatnet. Jeg ser et lynglimt, og tenker at nå går det til helvete.

Sea Kingen begynner å snurre i sirkler, og Fossum klamrer seg fast.

– Helikopteret treffer vannflaten med et kjempesmell. Jeg tenker at jeg ikke må besvime. For da kommer jeg meg aldri ut.

Dødskamp i isvannet

Halepartiet ble revet av i Sea king-ulykken ved Bodø i 1986

Halepartiet blir revet av i ulykken.

Foto: Privat

Halepartiet blir revet av og helikopteret velter over på rygg. En svart vannstråle møter mannskapet, som febrilsk prøver å komme seg ut. Bjørn Fossum finner ei dør, men blir hengende fast.

– Da blir jeg skikkelig redd. Men klarer å slite meg løs.

Fossum konstaterer at det er 150 meter å svømme inn til land.

Han ser bort på løytnant Svein Enebakk, som jobber som navigatør på Orion-fly på Andøya. Men akkurat 10. november er han i Bodø for å holde kurs, og er med på denne turen. Nå trenger han hjelp.

– Vi svømmer sammen. Halvveis inn mot land, ser jeg på ansiktet hans. Det har forandret seg totalt. Han lager noen lyder, og jeg skjønner at han ikke greier å svømme lenger. Jeg spør hvordan det går, men han svarer ikke. Da skjønner jeg at han i ferd med å gå bort.

Bjørn Fossum

Må slippe taket

Bjørn Fossum snur Enebakk på rygg og drar løytnanten etter seg. Men 20 meter fra land går det ikke lengre. Han må slippe taket.

Dødsulykken utenfor Bodø fikk bred omtale i riksavisene. Her løytnant Svein Enebakk, som omkom.

Dødsulykken utenfor Bodø fikk bred omtale i riksavisene. Her løytnant Svein Enebakk, som omkom.

Foto: Faksimile Dagbladet

– For å berge meg selv, blir jeg nødt å slippe. Det er ti meter fra land. Jeg skjønner at jeg drukner. Ifølge legepapirene var jeg teksnisk sett druknet.

I ettertid skal det vise seg at det bare var 60 centimeter dybde på stedet hvor Fossum må gi opp. Noen av mannskapet bryter seg inn i ei hytte like ved Kristivatnet.

– Jeg ble båret opp til hytta. De måtte knuse en gyngestol for å få ved til ovnen. Jeg ble lagt på en seng, mens de andre utløste nødpeilesendere.

Nødlysene blir sett. Det kommer hjelp, og mannskapet blir flydd med helikopter til Nordlandssykehuset i Bodø. Bjørn Fossum glir inn og ut av bevissthet.På intensivavdelingen har han en puls på 170 i tre timer.

Kroppstemperatur på 29 grader

Sea King styrtet utenfor Bodø i 1986

Her undersøkes Sea King 068 på basen i Bodø etter ulykken.

Foto: Privat

Kroppstemperaturen var på 29 grader, og han fikk hjerteflimmer. Han hadde brukket fem ribbein og en virvel i ryggen. Han hadde forfrysning i alle fingrene og var kraftig forslått på kroppen.

Så kommer beskjeden: Mannskapet på seks var blitt til fem. Svein Enebakk døde, 29 år gammel. Han hadde en kroppstemperatur på 22 grader.

– Mitt forhold til Sea Kingen er veldig godt. Jeg har flydd i all slags vær, til og med full orkan. Jeg stoler fullt og helt på helikopteret. Det er takknemlig jobb. De som blir berget er veldig glade. Kystbefolkningen vinker når de ser en Sea King.

Bjørn Fossum

– En trofast arbeidshest

Bjørn Fossum og Svein Gunnar Svendheim

Sammen med maskinist Svein Gunnar Svendheim (t.h.), er Bjørn Fossum tilbake ved kristivatnet, hvor dødsulykka skjedde for 30 år siden. – Det er fint å komme hit i dag, sier de.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Det har vært svært få ulykker med 330 Skvadronens Sea King helikoptre siden starten i 1973. I tillegg til Sea King 068, som havarerte utenfor Bodø, gikk også Sea King 072 tapt i en alvorlig ulykke på 1970-tallet.

Nytt redningshelikopter

Etter å ha reddet liv i over 40 år skal den trofaste sliteren byttes ut. Allerede til neste år er de første nye AW101-helikoptrene på plass.

– Sea Kingen er en solid arbeidshest. Vi har like stor tiltro til helikopteret i dag som man hadde på 70- og 80-tallet. Helikoptrene har flydd nesten 180.000 flytimer, og reddet eller assistert over 40.000 mennesker i løpet av disse årene. Vi har vært skånet fra alvorlige ulykker under oppdrag. De to fatale ulykkene vi dessverre har opplevd, har vært på treningstokt. Helikopteret har vært flydd i all slags tenkelig vær, og mannskapene som flyr helikopteret er meget godt trent for å takle alle typer værforhold, sier major Peer-Johan Ødegaard, som er avdelingssjef 330 Skvadronen. avdeling Bodø.

Han ser fram til at det nye helikopteret er på plass.

– Det vil ikke være bare en generasjon nyere en Sea Kingen, men flere. Det vil forbedre rekkevidde og lasteevne betraktelig, og ikke minst vil vi da kunne fly i isingsforhold som vi i dag må holde oss unna. Arbeidsbelastningen for pilotene vil også endres når vi får full glass-cockpit med alle moderne sensorer, sier han.

Bjørn Fossum

For Bjørn Fossum har livet gått videre. Den første tida etter ulykken jobbet han på bakken. Men så en dag ble han med på tur i en Sea King. Da han kom hjem, oppdaget kona med en gang hva som hadde skjedd. – Hun spurte «Bjørn har du vært ute og flydd» Jeg ble avslørt av smilet rundt munnen. I år 2000 slutta han i jobben, etter 1.003 oppdrag i helikopteret.

Foto: Håvard Karlsen / NRK
En person omkom etter ulykken i Kristivatnet utenfor Bodø.