Hopp til innhold

Fortsatt rasfare etter 200 bredt undersjøisk ras

For en uke siden forsvant deler av fylkesvei 17 i Lurøy på Helgeland, da et 200 meter bredt undersjøisk ras tok med seg støttefyllingen. Det er fortsatt rasfare i området, men en ny vei kan trolig åpne mandag.

Rasområde Lurøy

Det har gått ei uke siden et undersjøisk ras tok med seg ei fylling langs Riksvei 17 ved Liatinden i Lurøy. Selve veien er intakt, men støttefyllingen har forsvunnet i dypet. Dermed kan det være fare for nye ras.

Foto: Arild V. Sleipnes, Statens vegvesen

Det undersjøiske jordraset gikk rett på sørsiden av det som skal bli en ny tunnel gjennom Liatinden på fylkesvei 17 i Lurøy i Nordland.

Skredet startet i sjøen, og det ble registrert massebevegelser helt ned på 60 meters dyp. Raset førte til at vegen ble stengt, og fergetrafikken på kystriksvegen mellom Jektvik, og Kilboghamn måtte flyttes til Stokkvågen.

Den siste uka har prioritet én vært å sikre en midlertidig vei forbi skredområdet. Nå håper entreprenøren og Statens vegvesen at den nye veistubben åpnes allerede mandag i neste uke.

Ras i Lurøy

Raset førte til at vegen ble stengt, og fergetrafikken på kystriksvegen mellom Jektvik, og Kilboghamn måtte flyttes til Stokkvågen.

Foto: Frank Nygård / NRK

– Går alt etter planen kan en alternativ veg rundt rasområdet være klar mandag. Denne veien vil ligge på stabil grunn, lenger inn på land, forteller byggeleder Thor-Ole Stensøy i Statens vegvesen.

For at den skal være trygg å kjøre på er fjellskjæringen ovenfor veien, nå sikret.

– Vi har hatt tett kontakt med byggherre og geoteknikere gjennom hele uka, og har vurdert det som trygt å jobbe her, sier anleggsleder Per Øyvind Bentzen hos entreprenøren PNC Norge.

Ras Lurøy

Fylkesvei 17 er stengt på ubestemt tid i området ved Liatinden i Lurøy.

Foto: Frank Nygård / NRK

Blir nattestengt

Statens vegvesen opplyser at veien trolig kun vil være åpen på dagtid den første tiden.

Byggelder Thor-Ole Stensøy i Statens vegvesen.

Byggeleder Thor-Ole Stensøy i Statens vegvesen.

Foto: Frank Nygård / NRK

– Sikkerheten for dem som jobber her og trafikantene som skal benytte seg av veien har vært vårt hovedfokus. Derfor vil vi nok holde veien stengt om natten. Eventuelt kan vi bruke følgebil, sier byggeleder i Statens vegvesen Thor Ole Stensøy.

Tunnelen er en del av prosjektet fylkesvei 17 Liafjellet-Olvikvatnet. Dette strekker seg over 5,5 kilometer og innbefatter også bygging av fylling og bru over Olvikvatnet.

Det er planlagt gjennomslag i tunnelen 25. september.