– Vi ser at både aviser og tv-kanaler har satt inn store ressurser på dette. Det har virkelig vært en omfattende dekning fra all verdens medier, sier kommunikasjonssjef for øvelsen «Cold Response», John Espen Lien.
Han har sittet i telefonen mer eller mindre sammenhengende siden det norske Hercules-flyet styrtet i Sverige torsdag.
Lien er en erfaren mann, så han visste hva som kom til å skje så fort han fikk beskjeden om at fem norske soldater var savnet.
– Jeg hadde regnet med at dette ble voldsomt. Jeg har vært borti lignende saker før og forsto jo hva som kom, sier han.
18.000 medieoppslag
Forsvaret har siden torsdag registrert alt som er skrevet om ulykken.
– I løpet av de tre og en halv dagene som har gått fram til søndag kveld har vi registrert 18.000 medieoppslag som omtaler ulykken, sier Lien.
– På våre egne internettsider har vi hatt 85.000 unike brukere. En video vi distribuerte lørdag morgen ble sett 140.000 ganger bare på VG Nett, så interessen har vært enorm.
- Les også:
- Les også:
– Vil unngå spekulasjoner
Lien forteller at Forsvaret tar oppgaven som kilde til informasjon på største alvor.
– Vi har et stort informasjonsansvar. Jeg forstår at folk vil vite hva som har skjedd, sier han.
Forsvaret distribuerer bilder og videoer gjennom sine egne nettsider. Det gjør de også får å unngå spekulasjoner.
- Les også:
– Ingen er tjent med at det kommer unødige spekulasjoner, som vi har sett de siste dagene. Vi håper å redusere spekulasjonen ved å være tydelig utad, sier Lien.