Hopp til innhold

Søker fosterforeldre på McDonald's. Gry mener det ikke er så vanskelig som mange tror

Bare to av ti sier de er positive til å bli fosterforeldre. Nå lanseres en ny kampanje på matemballasje, som skal prøve å få andre til å tenke som Gry og Leif Erik.

Leif Erik Kleivbakk og Gry Helen Kanstad

OPPFORDRER ANDRE: Fosterforeldrene Gry Kanstad og Leif Erik Kleivbakk mener det ikke er så vanskelig som mange tror å bli et fosterhjem.

Foto: Leif Erik Kleivbakk

– Vi hadde et ønske om å kunne bidra, og synes i utgangspunktet at fosterhjem var et interessant område.

Gry Kanstad og Leif Erik Kleivbakk i Bodø har vært fosterforeldre i 11 år.

– Vi brukte ikke så lang tid på diskutere det før vi tok kontakt med Bufetat og satt i gang prosessen.

De har tar bare positive erfaringer med seg fra opplevelsen med å ha fosterhjem.

– I begynnelsen var det veldig ukjent og nytt for oss, men det er jo det også for ungen.

Flere er positive til fosterordningen

Hele 17 prosent av det norske folk sier de er positive til å ta imot et fosterbarn i hjemmet sitt.

Dette er en økning sammenlignet med tidligere år. Likevel er det fortsatt stor mangel på fosterhjem, viser en undersøkelse gjort av Sentino på oppdrag fra Bufdir.

Derfor har de nå startet en ny kampanje.

Fosterforeldre på juicekartongen.

FLERE RUNDT BORDET: På juicepakkene spør Bufdir om du har plass til en til person rundt frokostbordet.

Søker fosterforeldre på McDonalds

SYLTEAGURKEN FRA ÉN TIL: Bufdir samarbeider også med McDonald's for å rekruttere fosterforeldre. Spørsmålet de stiller her er om du klarer å spise sylteagurken til en person til.

Bufdir lanserer den nasjonale kampanjen «Tusen spørsmål til de tusen hjem».

Kampanjen går ut på at Bufdir har fått låne plass på emballasjen til kjente norske merkevarer og husholdningsprodukter.

På emballasjene kommer det faktiske spørsmål til forbrukeren.

Ved å gjøre dette håper Bufdir det vil starte mange fine samtaler om fosterhjem rundt om i landet.

Mari Trommald

FANTASTISK MULIGHET: Hun mener det å få muligheten til å minne folk om denne praten i hverdagen, på produkter de bruker hver dag, er en fantastisk mulighet.

Foto: Tine Poppe / Tine Poppe

– Det å bli fosterhjem er en prosess som gjerne tar litt tid. Å snakke om det i familien, er et av de første og viktigste skrittene for å starte denne prosessen, sier direktør for Bufdir Mari Trommald.

Hun tror mange flere kunne blitt et fosterhjem, om de hadde diskutert det med sine nærmeste.

Det er de nasjonale aktørene First Price, Adams Matkasse og McDonald’s som gir plass på sin emballasje til kommunikasjon om dette samfunnsoppdraget.

I tillegg samarbeider regionene i Bufetat med lokale aktører.

Fått mange reaksjoner

Paret fra Bodø mener det er en berikelse å være fosterforeldre.

De får ofte positive reaksjoner, og mange syns de gjør en god og samfunnsnyttig oppgave.

– Det ikke er så vanskelig som folk skal ha det til.

Hun er overbevist over at flere også kan være fosterforeldre.

– Det er bare å begynne et sted. Alle må ikke jobbe med dette på fulltid. Man kan være bidragsytere på andre områder.

Vil fortsette med å ha fosterhjem

Kanstad og Kleivbakk ønsker ikke å slutte med fosterhjem med det første.

– Vi ser at behovet er enormt. Det frister ikke å slutte for man ser ungene står i kø og trenger hjelp.

– Hopp ned fra gjerdet, og ta engasjementet et skritt lenger, oppfordrer Trommald.

Hvis du lurer på hvordan du kan bli fosterhjem så kan du klikke på denne lenka.