Bedre belysning, nye kameraer, 25 nødstasjoner, ny datalinje og et flunkende nytt teknisk rom på hele 130 m2.
Det er noen av oppgraderingene som er gjort i Fagernestunnelen i Narvik.
Vanligvis passerer ca. 13 000 kjøretøy gjennom høytrafikk-tunnelen hver dag, men helt siden i fjor høst har tunnelen vært stengt for å gjøre brannsikkerheten bedre.
I mellomtiden har trafikken gått via en kommunal vei beregnet for langt mindre trafikk.
Byggleder i Statens Vegvesen, Geir Lande, er glad for at jobben nå er gjort.
– Ja, det er herlig. Nå gleder vi oss over at tunnelen kan tas i bruk igjen – i en tryggere utgave, sier Lande.
- Les også:
Pusset opp for 145 millioner
Bakgrunnen for oppussingen er sikkerhetsforskriftene fra EU, som skal bedre brannsikkerheten i tunneler over 500 meter.
Disse reglene ble vedtatt i 2004, bare ett år etter at Fagernestunnelen ble åpnet. Da hadde tunnelen vært under bygging siden 1995, men byggingen hadde tatt ekstra lang tid på grunn av pengemangel.
Sin unge alder til tross, tunnelen oppfylte ikke de nye sikkerhetskravene og måtte derfor stenges i fjor. Nå er den blitt pusset opp for 145 millioner kroner.
– Tunnelen oppfylte datidens sikkerhetskrav, men ikke de som kom noen år etter.
Oppgraderingen er en av 200 riksveitunneler som oppgraderes for totalt 20 milliarder kroner. I følge kravene skal alle de norske tunnelene på riksveinettet være ferdig oppgradert innen 2023.
14 tekniske rom og direkteoverføring på kamera
Nå ser det ut til at Statens Vegvesen i hvert fall kan krysse av Fagernestunnelen på lista etter å ha gjort følgende oppgraderinger:
- Tunnelen er blitt lysere
- Den har fått bedre ventilasjon og er bedre sikret mot brann.
- Det er montert kameraovervåking med direkte overføring til Vegtrafikksentralen.
- Nye og flere nødstasjoner med nødtelefoner og brannslukkerapparat er satt inn
- Skilt, stengebommer og varsellys er skiftet
- Det er satt inn en ny datalinje og system for styring, regulering og overvåking
- Det er sprengt ut en fjellhall til et 130 m2 teknisk rom.
– Det høres omfattende ut, men alt har vært nødvendig for å oppfylle kravene.