Hopp til innhold

12 rein drept av toget på Nordlandsbanen

Søndag morgen kjørte nordgående tog inn i en reinflokk på Saltfjellet i Nordland. 12 dyr ble drept. – Vi blir helt motløse, sier reineier Oluf Anders Kuhmunen.

12 rein drept på Saltfjellet

Det var nordgående tog som traff reinflokken i dag tidlig. Omtrent midt på Saltfjellet cirka to kilometer sør for Semska ble 12 døde rein liggende igjen.

Foto: Privat

Oluf Anders Kuhmunen

Oluf Anders Kuhmunen.

Foto: Nyhetsspiller / NRK

I oktober fortalte Olof Anders Kuhmunen at han fryktet et nytt blodbad på Saltfjellet denne vinteren.

I dag fikk han det første signalet på at han kanskje har rett.

– Man blir helt motløs. For to år siden døde det 280 dyr langs jernbanen i vårt distrikt, og jeg frykter at vi får en reprise i år, sier regneren til NRK.no.

635 dyr drept i fjor

Det var nordgående tog som traff reinflokken i dag tidlig. Omtrent midt på Saltfjellet cirka to kilometer sør for Semska ble 12 døde rein liggende igjen.

De siste ti årene har over 4000 elg og rein blitt meid ned av toget langs Nordlandsbanen. Ingen steder i hele landet blir det kjørt i hjel flere rein enn på Saltfjellet. I fjor ble totalt 635 dyr drept langs jernbanestrekningen fra Trondheim til Bodø.

(artikkelen fortsetter under)

Tusenvis av rein blir togdrept hvert år

Fortviler

Reineierne på Saltfjellet fortviler over dødstallene og vet ikke hva de skal gjøre.

– Vi gjør alt vi klarer for å holde reinen borte fra jernbanen, og vi vet ikke hva mer vi kan gjøre. Reinen må være her på Saltfjellet, og vi kan ikke flytte den noe annet sted, sier Kuhmunen.

I flere år har reineierne etterspurt viltgjerder langs jernbanen, og debatten har vært heftig i flere år. Men fortsatt er det bare satt opp noe få kilometer med gjerder som er satt opp.

– Vi får ikke reingjerdene og vi er helt fortvilet. Det virker som dyreliv ikke betyr noe som helst, sier Kuhmunen som ber myndighetene se til Sverige.

reinpåkjørsel 29.04.2012 eiterstrum

I april ble 59 rein drept av toget på Nordlandsbanen.

Foto: Ole Henrik Kappfjell

Dør i Norge, reddes i Sverige

I Sverige har de bygd 1.400 kilometer reingjerder i ekspressfart, mens det i Norge kun er satt opp en liten gjerdestubb langs hele Nordlandsbanen.

– Tidligere var dyrepåkjørsler et stort problem i Sverige. Hvert år ble 300 rein påkjørt av tog, og det utgjorde en stor kostnad for Trafikverket. Hver gang et dyr – enten det er elg eller rein – ble påkjørt, kostet det 7000 kroner i administrasjon, sier Brännvall.

Forskningsrapporter viser at påkjørslene er blitt reduseres med cirka 80 prosent etter at svenskene bygde gjerdene.

– Skuffet over Jernbaneverket

Reineier Olof Anders Kuhmunen på Saltfjellet er skuffet over at de 60 millionene Jernbaneverket har fått til dette formålet, ikke har ført til mer gjerder på norsk side.

– Vi har ventet på en permanent løsning i mange år. Vi vet at gjerdene virker. De «gjeter» reinen døgnet rundt, året rundt.

Langs det fire kilometer lange gjerdet på Saltfjellet er reindøden redusert til null.

– Gjerder er eneste løsningen

I februar for to år siden tok fylkesmannen i Nordland initiativet, og fikk Jernbaneverket og reindriftsnæringa sammen rundt bordet for å finne en løsning på problemet. Etter det ble det planlagt gjerder og avtalt varslingsrutiner dersom reinen var i nærheten av jernbanelinja.

Ifølge reindriftsnæringa mangler enda de varige løsningene, og det mener reineierne Jernbaneverket må besørge.

– Vi må ha ei permanent og fysisk løsning som kan hindre reinen å komme inn på jernbanelinja. Den eneste løsningen er reingjerder, sier reineier Torstein Appfjell.

Jernbaneverket har planer om reingjerder etter ei prioritert liste. Området sør for Mosjøen hvor det skjedde flere reintragedier på forvinteren er imidlertid ikke engang på lista.

– Årsaken til at dette tar tid er fordi dette skal på høring. Det skal innom kommuner, fylkesmann og andre som skal si sin mening. Sånn er regelverket, vi må ha de nødvendige rapportene og konsekvensutredningene, sier assisterende banesjef Jan Birger Almåsbro på Nordlandsbanen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.