12 millioner til nordnorsk sykkelløp

Nordland fylkeskommune trår til med 12 millioner kroner til sykkelrittet Arctic Race of Norway, men det er fortsatt en vei igjen å gå.

Arctic race of Norway

– Vi vil bidra for å sikre arrangementet, men hovedtyngden av de økonomiske forutsetningene må komme fra private sponsorer, og dette er arrangøren godt i gang med, sier fylkesrådsleder i Nordland Odd Eriksen.

Foto: Montasje

– Å få et slikt prosjekt til Nord-Norge vil bety enormt mye. Det vil bidra til at verdens oppmerksomhet rettes mot landsdelen. Det gir oss muligheter til å profilere det vi syns er bra med å bo i Nord-Norge og det er en mulighet vi burde gripe, sier fylkesrådsleder i Nordland Odd Eriksen til NRK.

Odd Eriksen

– Dette vil skape vekst og utvikling her nord, sier Odd Eriksen.

Foto: Nordland fylkeskommune

Arctic Race of Norway skal være et sykkelritt delt opp i fire etapper som skal strekke seg gjennom Nordland, Troms og Finnmark.

Hvis alt går etter planen vil rittet starte den 8. august, og nå ser prosjektets fremtid lysere ut enn noensinne.

De 12 millionene som nå er bevilget skal fordeles over en treårsperiode fra fylkesrådet via Innovasjon Norge Nordland, men det mangler fortsatt penger i kassen for at prosjektet skal bli realisert, skriver Vesterålen Online.

Arctic Race of Norway er derfor avhengig av støtte fra private aktører for å sette sykkelrittet ut i livet.

Mangler fremdeles millioner

– Vi må ha finansieringen på plass for at dette skal bli en realitet, per dags dato mangler vi 30 millioner kroner, 10 millioner per år. Vi er i dialog med flere, og håper at prosjektet lar seg realisere, sier arrangør Knut-Eirik Dybdal.

Og at denne drømmen skal bli realisert har både han og fylkesråd for næring Arve Knutsen god tro på.

Knut Eirik Dybdal

Vi er i dialog med flere, og håper at prosjektet lar seg realisere, sier Knut-Eirik Dybdal.

Foto: Nils Mehren

– Dette vil være en kjempe økonomisk gevinst med tanke på blant annet turisme, og da må man bruke den. Dette er en god investering som vil skape ringvirkninger og gi investorene en økonomisk kjempegevinst på sikt, sier Arve Knutsen (KrF).

Han mener rittet vil bli en suksess.

– Dette prosjektet er det mange som kjenner godt nå på grunn av god markedsføring. Nå er fylkeskommunene med, Statoil er med og Hurtigruten er med.

Han trekker også frem hvilke reaksjoner programmet om Hurtigruten fikk da NRK viste programmet i juni 2011.

Odd Eriksen ser også lyst på prosjektet, og gleder seg masse til en eventuell realisering.

– Det vil nok bidra til økt turisme i landsdelen, økonomisk vekst for bedrifter som ønsker å investere og for landsdelen, samt at det er god markedsføring av regionen, sier han.

– Et arrangement for alle
Arve Knutsen KrF

– 12 millioner er mye penger, men hvis det skaper ringvirkninger så er det en god innvestering, sier Arve Knutsen.

Foto: KrF

Dette er også et arrangement som alle kan ta del i, fordi arenaen er ute og ved der folk bor.

– Har man ikke mulighet til å reise på grunn av for eksempel sykdom eller alderdom kan man bare gå ut på veien og ta del i arrangementet, og det er helt fantastisk, sier Knut-Eirik Dybdal.

Dybdahl understreker også at å realisere prosjektet kan gjøres uten å måtte bygge noe som helst.

– Vi har allerede alt vi trenger for å få dette internasjonale arrangementet i gang, vi trenger ikke bygge så mye som ett anlegg. Alt er her fra før av i form av veier og natur, sier arrangøren til NRK.

Stor Interesse for midnattssol

– Med arktiske strøk kommer også det arktiske lyset. På sommeren er det lyst døgnet rundt. Dette gjør det mulig å sende ryttet døgnet rundt til alle verdens deler, sier arrangør Knut-Eirik Dybdal.

Dette har vekket stor interesse for arrangementet hos ASO som driver Tour de France, som ønsker å være med å utvikle dette arrangementet.

– ASO er fascinert av den fantastiske naturen i Nord-Norge og snakker med entusiasme og nordmenn og norske sykkelryttere. De har sagt at de skal ta kompetansen sin med seg og arrangere et årlig sykkelritt i Nord-Norge, forteller Dybdal til NRK.