NRK Meny
Normal

100 år siden Narvik fikk sin første automobil

I 1914 var det en kuriøs metallboks på hjul som kjørte først i 17. mai toget i Narvik. Det viste seg at metallboksen skulle bety mye for folket.

Overland 1914 Narvik

Denne bilen kom til Narvik for 100 år siden. Nå har den blitt restaurert, men ser akkurat som den gjorde i 1914.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

Ulf Hansen

Leder i Narvik Automobilselskap, Ulf Hansen mener at kjøretøyene er en del av kulturhistorien.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

Det er nøyaktig 100 år siden den første automobilen kom til Narvik. Bilen, en «Overland 1914», ankom akkurat tidsnok til å kunne kjøre først i 17. mai toget.

– Det var fem unge menn som gikk sammen og spleiset på den første bilen. Den ble umiddelbart satt til drosjekjøring mellom Narvik sentrum og Fagernes, sier lederen for Narvik Automobilselskap, Ulf Hansen.

– Folk var litt skeptiske til bilen fordi den skremte hestene, og det tok ikke lang tid før bystyret vedtok at det bare var lov til å kjøre i de tetteste sentrumsgatene. Da var det bare lov til å kjøre i 20 km i timen, fortsetter han.

– En viktig del av kulturhistorien

De gamle veteranbilene har blitt restaurert og tatt vare på for å formidle historien som alle kjøretøyene har vært med på å skape.

– Vi forsøker å vise frem gamle kjøretøy som en del av den viktige kulturhistorien vi har, sier Hansen.

Men denne Overland 1914 er ikke den eneste bilen som står ute til visning. Nyere biler helt opp til de ferskeste veteranbilene fra 1984 er også å finne.

– Vi har en Ford modell A fra 1928 her. Alle kjøretøy er med på å skape historie og alle har et forhold til kjøretøyene sine, både nye og gamle. Vi tar vare på hele bredden, sier Hansen.

Voksende interesse blant kvinner

Heidi Gabrielsen

Heidi Gabrielsen er en av få kvinner med egen veteranbil.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

Heidi Gabrielsen har egen veteranbil i Narvik Automobilselskap. En blå boble fra 1964. I tre år har hun vært medlem i foreningen.

– Jeg er med på dette fordi jeg er kanskje mer historieinteressert enn nødvendigvis motorinteressert. Jeg syns at dette med å få lov til å leve med den historien vi har, og få vise frem alt det spennende som fins er veldig artig, sier Gabrielsen.

Selv om hun er en av få kvinner med egen veteranbil, forteller Gabrielsen at det er flere kvinner som er interessert i dette enn det tilsynelatende ser ut som.

– Det blir flere og flere kvinner som hiver seg på nå. Vi har i naboklubbene rundt omkring flere kvinnelige formenn og ledere, sier hun.