De største aksjonærene i OVDS, Nordlandsbanken, Narvik Sparebank og Narvik kommune, hadde sagt ja til fusjon før generalforsamlingen startet, og derfor kom ikke vedtaket som noen overraskelse.
I TFDS gikk 92,5 prosent av de frammøtte aksjonærene inn for at hurtigruterederiene skal slå seg sammen. Men saka kan bli bragt inn for retten. En aksjonær har protestert mot at aksjekjøpet som en del selskap har gjort de siste dagene fra Sparebanken Nord-Norge skulle godkjennes.
3500 ansatte
Sammenslåingen av de to rederiene betyr at Nord-Norge har fått et nytt selskap med en omsetning på nær 7 milliarder kroner og rundt 3.500 ansatte. Fusjonen er den største i Nord-Norge noensinne. 11 hurtigruter, 55 lokalskip og 11 spesialskip skal fra medio juni måned seile under flagget til det nye Nord Norges Dampskipsselskap (NNDS). Konsernet får fire datterselskaper, og forretningsadressene blir Tromsø og Narvik. En drøss av selskaper innen turisme og reiseliv, herunder reisebyråer og hoteller, samles gjennom fusjonen under en felles paraply.
Nor-Cargo
Sammenslåingen innebærer også at transportgiganten Nor-Cargo med en omsetning på 4 milliarder kroner blir en del av NNDS. Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskap (OVDS) og Troms Fylkes Dampskibsselskap (TDFS) hadde før aksjonærene trådte sammen fredag inngått avtale med Stavangerske/Folke Hermansen om kjøp av den siste tredelen av Nor-Cargo. Selv om Nor-Cargo de siste årene har gått med betydelige underskudd, føler styreformann Tor J. Strand i NNDS seg trygg på at transportselskapet skal bli lønnsomt.
Motstand
Bak den nordnorske storfusjonen ligger en iherdig kaballegging, der motstandere av sammenslåingen i tur og orden er kjøpt ut. Selv etter at den ekstraordinære generalforsamlingen i TFDS fredag formiddag sa ja til fusjonen, var det til det siste uvisst om OVDS senere på dagen også ville velsigne rederi-ekteskapet. Ved 13-tida sa også aksjonærene på Narvik-møtet ja til sammenslåingen.