Selv mener Munkerud at fylket har spart over 70 millioner kroner fordi de brukte egne beregninger i forhandlingene med OVDS, i stedet for å stole på selskapets egne regnskapstall. Fylkeskommunen har ansvar for bussruter og hurtigbåter, mens Staten tar seg av fergene. Og mens Staten bruker stadig mer penger på å opprettholde tilbudet, går fylkeskommunens utgifter går ned. Det betyr mer penger til helse og skole.
Reagerte på regnskap
Allerede da Munkerud jobbet ved Statens fergekontor på 80-tallet, merket han at det var noe som ikke stemte med regnskapene som fergerederiene la fram for å få statsstøtte.
- Vi fant ganske pussige resultater. De store fergeselskapene drev mindre effektivt enn de mindre, og det er jo helt mot teorien om stordriftsfordeler. Men dette ble tatt ille opp. Selskapene mente at vi ikke hadde greie på det vi holdt på med, sier Munkerud.
Den gang var det heller ikke politisk vilje til å gjøre noe med misforholdet. Per Munkerud valgte dermed å forlate jobben i staten og bli Nordland fylkeskommunes sjef på samferdsel. Der var holdningen en ganske annen.
Sparte 73 millioner
- Myndighetene var så å si passive i det å gi tilskudd. Da jeg begynte som samferdselssjef i Nordland, var fylkeskommunen allerede i gang med å diskutere en annen måte å gi tilskudd på, sier Munkerud, som mener det viktigste er å ha kunnskap om det man forhandler om.
Den arbeidsmetoden har spart fylket for 73 millioner kroner i tiårsperioden 1992 til 2002, mens staten skal ha blitt svindlet av OVDS for 113 millioner i samme periode - en sak som nå pågår i Salten tingrett.
Regionvegsjef i Nord-Norge, Torbjørn Naimak, vil ikke kommentere svindelsaken mot OVDS. Men han innrømmer at denne saken har vært en viktig grunn til at staten nå bruker anbud som hovedprinsipp.
Se saken på TV-nyhetene fra NRK Nordland fredag 1840 NRK1.