Det sier SVs Heidi Sørensen, som sitter i Stortingets samferdselskomité.
- Regjeringen har ikke konkrete og tidsfesta planer for beredskap.
- Ikke på alvor
- Det viser at den ikke tar på alvor sin egen analyse av miljørisikoen hvor faren for ulykker tidobles fram mot 2015, sier Heidi Sørensen.
Fiskeriministeren presenterte fredag en stortingsmelding om dagens status for sjøsikkerheten og oljevernberedskap, og
om de tiltak som er planlagt på bakgrunn av utfordringer de kommende ti årene.
Det er beregnet at to tredeler av det gods som blir transportert i norske farvann, er petroleumsprodukter.
Ludvigsen pekte fredag på at antall skip i oljetransport fra Russland langs norskekysten vil øke dramatisk de nærmeste ti år, og at størrelsen på skipene også vil øke.
- Tilfredsstillende
Beredskapen vil bli vurdert på nytt i 2006 i lys av petroleumsaktiviteten i Barentshavet, aktiviteten på Melkøya/Snøhvit, og ordningen med mulig oljeomlasting i Bøkfjorden.
Ludvigsen sier at slik situasjonen blir bedømt i dag, er slepebåtberedskapen i Nord-Norge fortsatt tilfredsstillende med tre fartøyer i vinterhalvåret og to i sommerhalvåret.
Kyst- og fiskeriminister Ludvigsen sier at den nærmeste tiden vil det bli arbeidet med påbudte seilingsleder i indre farvann hvor det er særlig risiko for ulykker.
NorLense avglemt?
Nordnorsk Beredskapssenter på Fiskebøl er ikke nevnt i stortingsmeldingen om oljevernberedskap og sjøsikkerhet, skriver Bladet Vesterålen.
Det er skuffende når Oljeindustriens egen beredskapsorganisasjon, NOFO, selv har valgt Nordnorsk Beredskapssenter som samarbeidspartner.
Det sier Terje Olav Hansen i NorLense som er en av hovedeierne i Nordnorsk Beredskapssenter.