Widerøes anbudsmetoder er ulovlige. Det mener direktør Ole Steinar Østlyngen i flyselskapet Arctic Air.
- Jeg er en så profesjonell aktør at jeg vet hva det koster. I forrige runde var anbudet til Widerøe på over 400 millioner kroner. Nå er de nede på 200 millioner. Det er klart de vet det er for lavt. Det er kun for å få bort konkurransen, sier Østlyngen.
Ruter i Nordland
Arctic Air var de eneste som leverte konkurrerende anbud på rutene Widerøe har sagt opp i Finnmark. Østlyngen mener Konkuransetilsynet må på banen. Han er redd for at Widerøe forsøker seg på samme taktikk når det gjelder anbudet på flygingene mellom Lakselv, Tromsø, Andenes og Bodø. Også på disse rutene konkurrerer Arctic Air og Widerøe. Dette anbudet skal sannsynligvis avgjøres i neste uke.
- På disse rutene er det jo det samme. Widerøe har nå levert en pris på 68 millioner kroner. For et knapt år siden leverte de på 148 millioner kroner. Jeg mener Konkurransetilsynet og departementet må skjære igjennom. Det er fullt mulig å avskrive urealistisk høye og lave anbud, sier Østlyngen.
Avviser
Men i Widerøe reagerer de sterkt på det Østlyngen sier, og informasjonssjef i Widerøe, Siw Sandvik, tilbakeviser påstanden om dumping av anbud.
- Widerøe har aldri drevet med prisdumping. Vi stiller oss undrende til Østlyngens påstander. Markedssituasjonen var helt annerledes da vi leverte anbud i Nord-Troms og Finnmark for over et år siden. Den gang var det ingen tendenser på den markedssvikten vi ser nå, sier Sandvik.