Avinor må snart bruke ulovlig overtid for å ha nok flygeledere på jobb. Det sier tillitsvalgt Øyvind Volley i Norsk Flygelederforbund.
- Det går ikke uten overtid, slik det er i dag. Og det er ikke holdbart av ledelsen i Avinor.
Etter at kontrollsentralene i Trondheim og Bodø ble slått sammen i høst, har flygeledere en rekke ganger begrenset flytrafikken på grunn av for lav bemanning. Fredag skjedde det igjen, for 14. gang siden september, ifølge de tillitsvalgte.
I tillegg skal restriksjoner være utbredt i helger og på nattetid, uten at dette er registrert systematisk.
Truet med sparken
I slutten av oktober ble en flygeleder i Bodø truet med sparken etter at han ved to anledninger stengte luftrommet en periode da han var alene på nattevakt. Saken hans er ennå ikke avklart. I mellomtiden er han satt i karantene, uten at det er satt inn vikar for ham.
Dette ledet til en ny episode i Bodø kontrollsentral tirsdag - da vakthavende flygeleder nektet å øke flytrafikken, fordi han mente vaktbemanningen var for lav.
- Presser de ansatte
- Avinor sentralt legger et press på de ansatte. I dette tilfellet var det også dårlig vær og stor militær trafikk i tillegg til sivil trafikk, sier Øyvind Volley.
Det skjer gjentatte ganger at vaktplanen ikke kan fylles opp, og da må Avinor isteden ha folk på overtid. Men flere av de ansatte er iferd med å passere grensen for hvor mye overtid de har lov til å jobbe - selv etter at Avinor nylig fikk dispensasjon til å øke denne grensen for de ansatte i Bodø.