Monica Kolberg forklarte seg inngående om hvordan vegmyndighetene forberedte seg før de gikk i forhandlinger med OVDS om tilskudd til fergene. Myndighetene fikk aldri opplysningene fra OVDS til å stemme når de ble sammenlignet med de øvrige selskapene som fikk fergetilskudd.
- Dette forklarte OVDS med at de var et stort selskap og hadde store økninger i utgiftene på grunn av stor aktivitet om sommeren. Vi gikk detaljert inn i hver enkelt ferge. Så på bemanningen. Vi så på sykefravær og sammenlignet med tariffavtalene. Likevel klarte vi ikke å forstå hvorfor våre beregninger stemte med de andre selskapene, men aldri med OVDS, sa Kolberg.
Ikke drømt
- Vi hadde aldri drømt om at forklaringen lå i at regnskapene var falske, sa hun og la fram eksempler på hvor store utslag de falske regnskapene ga.
- Når jeg i ettertid la inn riktige tall på mannskapsutgiftene i stedet for de falske blir det en forskjell på mange millioner kroner hvert år, sa hun.
- Jeg skjønner ikke hvordan det går an å lure dere når dere har alle avtaler og så stor kjennskap til selskapene, spurte meddommer Håkon V. Døvre.
- Vi brukte regnskapstallene veldig mye og det ble lagt ned mye arbeid i å forstå hvorfor våre modeller ikke stemte med tallene fra OVDS. De sa det måtte være modellen som var feil, for regnskapene viste hva driften faktisk kostet, sa Kolberg.
Hun forklarte at det var driftssjef Oddvar Rundereim på OVDS-kontoret på Stokmarknes hun hadde mest kontakt med når det oppsto spørsmål om mannskapskostnader.