- For meg er det ubegripelig at ikke eierne i OVDS har ryddet opp i ledelsen av selskapet for lengst. Når det ikke har skjedd er det helt klart at selskapet skulle vært fratatt fergene. Det de har gjort er grovt mislighold av avtalen med staten og da gir avtalen staten rett til å overta, eller la andre drive fergene, sa tidligere fergedirektør i Vegdirektoratet Steinar Eriksen.
Svik
Han ga en sterkt følelsesmessig skildring av tillitsbruddet han føler OVDS har begått mot ham selv og mot staten. Da aktor Erling Grimstad ba Eriksen sette ord på hva hvordan han opplever det OVDS har gjort fikk finnmarkingen tårer i øynene:
- Dette er smertelig for meg. Jeg er et samfunnsengasjert menneske og har investert mye av meg selv i å bygge opp et tillitsforhold mellom fergerederiene og staten. At de systematisk svindler med regnskapene over så mange år er et tillitsbrudd jeg ennå ikke har kommet over, svarte Eriksen.
Men mest oppgitt var han over at eierne av OVDS ikke har ryddet opp for lenge siden.
- Det forundrer meg at ikke eierne gjør noe som helst. Ut fra mine erfaringer som bedriftsleder gjennom et langt liv er det ubegripelig for meg at ikke eierne skifter ut hele styret og ledelsen i OVDS, sa Eriksen.
Tillit
- Skal Norge utvikle seg som demokrati og nasjon må dette bygges på tillit. Det OVDS har gjort opplever jeg som et slag i trynet på det vi forsøkte å få til i forholdet mellom staten og rederiene. Når jeg slutter i Vegdirektoratet om noen måneder blir det derfor med en tung følelse, sa Steinar Eriksen.
Oppgjør
Fra vitneboksen kom han også med et direkte angrep på sine overordnede i Vegdirektoratet. Eriksen er uenig i avgjørelsen om at OVDS får drive fergene fram til en avgjørelse i den store svindelsaken.
- Det ble argumentert med hensyn til brukerne av fergene. Men fergene hadde selvsagt fått gå uavhengig av en rettslig konflikt mellom staten og rederiet om hvem som skulle drive fergene, sa Eriksen.
Konsekvensen
- Hva mener du blir konsekvensen av denne saken, spurte aktor Erling Grimstad.
- For OVDS blir det at de må levere fra seg fergene til staten. For de øvrige rederiene blir det at staten kommer til å gjøre som Nordland fylkeskommune: Å sette alt ut på anbud. Da slipper man dette problemet, svarte Eriksen.
- Betyr det at dagens ordning settes i fare, spurte Grimstad.
- Det gjør det. Dagens ordning bør avvikles, sa mannen som for drøyt ti år siden bidro sterkt til et avtaleforhold mellom fergeselskapene og staten basert på tillit.