Hopp til innhold

- Kraftselskapene må ta ansvar

Strømkunder må betale dyrt for at de valgte å binde strømprisen i fjor. Forbrukerrådet ber kraftselskapene ta ansvar.

Illustrasjonsbilde
Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Forbrukerrådet ber kraftselskapene ta ansvar for at så mange valgte å binde strømprisen i fjor høst. Siden den gang er prisen nærmest halvert.
Magne Berntsen i Forbrukerrådet i Nordland merker nå pågang av fortvilte strømkunder.

Man kan kanskje kritisere dem for å hause opp stemningen

Magne Berntsen om kraftselskapene

- Vi begynner nå å få henvendelser fra folk. Det er nå virkningen av de dårlige avtalene kommer. Det kan godt hende vi får en flom av henvendelser utover våren, sier han.

Forbrukerrådet håper nå på å få en god sak som viser hvor sårbare kundene er overfor slike problemer.

Burde gjort mer

Han mener at kraftselskapene burde ha gjort mer for å unngå at kundene bandt strømprisen for fort.

- Kraftselskapene gjorde i alle fall ikke mye for å dempe den dramatikken som vi allerede så. De kunne kanskje sagt til folk at de skulle ha litt mer is i magen og ikke inngå lange avtaler. Man kan kanskje kritisere dem for å hause opp stemningen, sier Berntsen.

Men det er ikke salgsleder Stian Vikdal i Helgeland kraft enig i.

For et halvt år siden da strømprisen var dobbelt så høy som nå, meket selskapet et godt trykk av henvendelser fra kunder.

Han mener at ingen som bandt prisen har grunn til å føle seg lurt:
- Jeg mener kraftselskapene har informert det de har kunnet. Jeg synes man skal stole på kraftselskapene, mener Vikdal.