NRK Meny
Normal

Flyger på redninghelikopter: - Jeg ble blenda og så ingenting

Først så de noen glimt med med grønt lys. Sekunder etter traff lyset inn i cockpiten på venstre side der flygeren satt. – Jeg måtte gi fra meg kontrollen over flymaskinen, sier pilot Gøril Stordal til NRK.no.

Flyger Gøril Stordal med nattbriller

BLENDA AV LASERLYS: - Folk som sikter på oss med laserlys og treffer vet ikke hvor farlig det er, sier flyger Gøril Stordal ved 330-skvadronen. Natt til tirsdag ble hun selv helt blendet av laserlys i flere sekunder.

Foto: Bente H. Johansen / NRK

Det var i forbindelse med en redningsaksjon på mandag i Øyfjellet i Mosjøen at et Sea King-redningshelikopter ble truffet av et laserlys. Helikopteret sto stille i lufta noen meter over bakken da laserlyset traff.

– Lyset kom fra Mosjøen sentrum, 1,5 kilometer unna. Vi tror ikke barn er oppe så seint og leker. Mest sannsynlig er det voksne mennesker som står bak. Men de kan ikke forstå konsekvensene av det de driver med, sier Stordal.

Sto stille i lufta

Mannskapet på redningshelikopteret var ute for å leite etter to jenter, og ville sjekke turboka på toppen av Øyfjellet for å finne ut om de to hadde vært der.

– Det var dårlige landingsforhold, og vi måtte fire redningsmannen ned på bakken. Vi sto stille i lufta og skulle heise han opp igjen da lyset traff, forteller Stordal.

Så ingenting

Det startet med at de fikk et lite forvarsel.

– Først så vi noen glimt med grønt lys. Vi skjønte at det kanskje var en laser. I neste øyeblikk traff lyset inn i cockpiten. Jeg ble helt blenda og så ingenting. Jeg måtte gi kontrollen over til fartøysjefen som satt på høyresida. Han kunne fortsette å fly.

Til legesjekk

Pilot Gøril Stordahl tar imot NRK alene på 330-skvadronen i Bodø. Resten av crewet er på oppdrag, mens hun har vært til legesjekk. Heldigvis slapp hun unna uten øyeskader.

– I natt gikk det bra. Men hvis begge pilotene blir blendet samtidig er det livsfarlig. I en sånn kritisk fase av flygninga kan det være veldig farlig når den som flyr blir truffet.

Kan miste kontrollen

Flygeren har vanskelig for å forstå hvem som syrer laserlyset og sikter seg inn mot cockpiten på flyet.

– De som gjør det kan umulig forstå hvor farlig det er. De sikter, men kan ikke forstå hva som kan skje når de treffer. For oss er det veldig viktig at folk forstår at vi kan miste kontrollen over flyet, sier Gøril Stordahl.

Flyger Gøril Stordal ved 330-skvadronen

SLAPP UNNA UTEN ØYESKADER: Pilot Gøril Stordal er alene på jobb tirsdag ettermdiag. De andre er ute og flyr, mens hun har vært hos øyelege etter å ha blitt truffet med laser i natt.

Foto: Bente H. Johansen / NRK

Hadde nattbriller på

Hun fløy som vanlig med nattbriller da hun ble truffet av lyset.

– Laserstråler som treffer rett på brillen vil dimmes ned, slik at det ikke blir like farlig for øyet. Men brillene sitter ikke helt inntil, og denne gangen kom lyset fra siden og traff, forklarer Stordahl.

Hendelsen natt til tirsdag er rapportert til Hovedredningssentralen og blir rutinemessig politianmeldt.

– Dette tar vi på største alvor. Det kan være livsfarlig når pilotene og mannskapet blir blendet. De er veldig avhengig av å se bakken under redningsoppdrag, sier operasjonsleder Jørn Øyen.

Ikke første gang

5. september i fjor opplevde fartøysjef Roy Inge Jenssen nesten nøyaktig det samme som han gjorde på mandag sammen med Stordahl.

Den gangen var 330-skvadronen i Bodø på et akutt ambulanseoppdrag på vei til Junkerdalen og fløy over Evenset i Skjerstad. Fem minutter etter avgang ble de belyst av en laser fra bakken. Det satte hele redningsoppdraget i fare.

330-skvadron blendet av laser

Roy Inge Jenssen (TV) i 330-skvadronen ble blendet av et laserlys under en redningsaksjon i Mosjøen mandag. For ganske nøyaktig ett år siden opplevde han det samme. – I verste fall kan sånne ting føre til at helikopteret krasjer i bakken, sier han. Til høyre står kollega Erik Lewin.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde/NRK

100 hendelser per år

Tall fra Luftfartstilsynet viser en økning fra 119 laserhendelser mot fly i Norge i 2009, til 152 registrerte i 2010. I fjor ble det rapportert inn 98 hendelser.

– Dette skjer dessverre stadig oftere. I dette tilfellet kunne vi fortsette oppdraget, men vi har hatt kolleger som har blitt utsatte for dette mens de står i ro 20 meter over bakken. Å bli blendet da kan i verste fall medføre at helikopteret krasjer i bakken, sa Jensen til NRK.no i fjor.