Ordførerne i Vesterålen var forut for sin tid da de ble enige om å bruke bompenger for å få bort fergene, og det var lurt gjort, sier Markussen.
Genistrek
- Hvis de ikke hadde kommet på den genistreken det var å bli enige om å bygge fire broer for å få vekk alle de fergene, så hadde ikke Vesterålen vært det det er, sier Markussen som var ordfører i Sortland gjennom mange år.
Mens andre satt på gjerdet og ventet på statlige penger, gikk Vesterålen foran på 70-tallet. Fra før av var Rombaksbrua det eneste bompengeprosjektet i Nord-Norge.
I løpet av noen hektiske byggeår sto fire broer ferdige.
Øyene ble knyttet sammen og uten noen særlig debatt betalte folk sine bompenger.
Nå gjelder det Veipakke Helgeland, og denne gang er protestene heftige. Men Helgeland har ikke råd til å la være å si ja, mener Markussen.
- Må gjøre noe selv
Mitt råd er at vi skal fortsette å kjempe for veibevilgninger, men gjør vi ikke noe selv, er jeg redd for at vi sakker akterut, sier han.
Uten at ordførene hadde vært så framsynte og dristige, så hadde ikke Vesterålen fått sine broer. Og da hadde ikke denne regionen hatt noen framtid, mener den erfarne sortlandspolitikeren.
- Broene er et være eller ikke være for Vesterålens utvikling framover, sier Ingolf Markussen.